video thumb

تحلیل بازار ارز های دیجیتال در ایران و جهان

همان طور که می دانید ارزهای دیجیتالی این روزها به خوبی جای خود را در میان ارزهای معمول پیدا کرده اند و حتی قیمتی بالاتر از طلا و سایر ارزها نیز پیدا کرده اند که خب، این موضوع بسیار حائز اهمیت است. با پیشرفت علم و تکنولوژی تعداد ارزهای دیجیتالی نیز روز به روز در حال افزایش می باشد و در این میان افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا بیشتر به استفاده از این ارزها ترغیب می شوند و حتی برخی از کشورها و دولت ها نیز به طور رسمی این ارزها را در سامانه ی پول کشور خود جای داده اند و ارزش اقتصادی نیز دارند. نکته ی مهمی که در خصوص این ارزها وجود دارد این است که بر پایه ی یک تکنولوژی فوق العاده امنیتی به نام بلاکچین طراحی شده اند که افراد استفاده کننده از این تکنولوژی امکان شناسایی توسط سیستم های دولتی را ندارند، به همین دلیل بسیاری از خلافکاران و قاچاقچیان از این ارزها برای نقل و انتقال مالی استفاده می کنند.

با این حال برخی از دولت ها به منظور شناسایی هرچه بیشتر کاربران این ارزها دیجیتالی روش هایی را برای ثبت نام در نظر گرفته اند تا عموم مردم نیز بتوانند به راحتی از مزیت های استفاده از ارزهای دیجیتالی بهره مند گردند و حتی در برخی از ایالات های جهان به یک نوع روش کسب درآمد از سوددهی این ارزها تبدیل شده است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.

بلاکچین (Blockchain) چیست؟

توانایی فناوری بلاکچین (Blockchain) در توزیع اطلاعات می باشد، به عبارتی این فناوری به تمامی رایانه ها و گره هایی که این سیستم را تشکیل می دهند بستگی دارد و پایگاه داده های آن در یک محل ذخیره نمی شود که یک دولت یا حزب بتواند به آن نفوذ کند و آن را تحت کنترل خود بگیرد بلکه یکباره توسط چندین کامپیوتر، برای مثال در بیت کوین ده ها هزار کامپیوتر، میزبانی می گردد.

این شبکه به صورت اتوماتیک در فاصله های زمانی خاص خود را بررسی می کند و یک سیستم حسابرسی فوق العاده قدرتمند را ایجاد می نماید که گروه های این داده ها را به عنوان “بلوک” می شناسند و به این دلیل که به صورت رمزنگاری شده به هم زنجیر شده اند برای دسترسی به آن ها قطعا قدرت محاسباتی بسیار بالایی احتیاج است. یکی از مهم ترین ویژگی های این دیتابیت در مقایسه با سایر دیتابیس ها این است که راه اندازی توزیع از این طریق نیاز به انرژی محاسباتی را از چندین منبع مختلف می تواند تامین کند.

مزایای استفاده از بیت کوین و تکنولوژی بلاکچین

یکی از مزیت های اصلی بیت کوین سیستم پرداخت همتا به همتای آن می باشد؛ یعنی در مبدا و مقصد انتقال ارزها هیچ سیستم کنترل کننده ای ندارد و تمامی شبکه از کاربران این ارزها تشکیل شده است و این امکان توسط بلاکچین (Blockchain) و تکنولوژی های رمزنگاری شده ی آن فراهم گردیده است. فی الواقع، هم اکنون بهترین ارزهای مبادله ای در فضای اینترنت بیت کوین در تکنولوژی های بلاکچین به حساب می آید که به آن پول اینترنتی نیز می گویند که به نوعی سیستم حسابداری بیت کوین یکی از بهترین سیستم های کنترل حساب می باشد.

پروتکل بیت کوین تنها محدود ۲۱ میلیون بیت کوین می باشد که یعنی بیش از این مقدار امکان استخراج ندارد و هیچ گونه بانک مرکزی وجود ندارد که با دستور دولت در زمان نیاز بیت کوین چاپ کند و به همین دلیل مقدار بیت کوین ها با ارزششان بیشتر می شود. به طور کلی، چون بیت کوین توسط تکنولوژی های بلاکچین (Blockchain) فعالیت می نماید از این لحاظ ارزش بسیار بالایی دارد و به اقتصاد هیچ کشوری ارتباط ندارد و حتی مسائل حاشیه ای که میان کشورهای پیش می آید نیز بر ارزش این ارز دیجیتالی تاثیر گذار نمی باشد.

کاربردهای بلاکچین (Blockchain)

از جمله کاربردهای بلاکچین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این فناوری حتی می تواند در دولت ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد که بعد اول آن داشتن حق تصاحب، گسترش، ابطال، جابجایی و یا حتی ضرر در ازای مالکیت کلیدهای رمزنگاری می باشد.
  • بعد دوم این قضیه به صورتی است که دولت ها می توانند بسیاری از معاملات مختلف را از این طریق تصویب، کنترل و تنظیم نمایند؛ برای مثال قانون گذاران بورس می توانند از طریق بلاکچین (Blockchain) فرمت تبادلات ارزی را تعیین و تصویب نمایند.
  • بسیاری از بانک ها و موسسات امروزی موظف هستند که امنیت حساب های افراد را در مقابل هکر ها حفظ نمایند و هزینه های هنگفتی نیز در این زمینه پرداخت می شود و با اینکه میلیاردها دلار صرف امنیت می گردد هنوز هم آنقدرها ایمن نیستند و از حملات هکرها در امان نمی مانند و اطلاعات افراد در بسیاری از موارد فاش می شود. اما اگر بانک ها نیز از این فناوری استفاده نمایند دیگر چنین اتفاقاتی صورت نمی پذیرد و نیازی به پرداخت هزینه های گزاف برای تامین امنیت نمی باشد.
  • دولت ها و اصناف می توانند با استفاده از بلاکچین (Blockchain) بسیاری از قراردادهای خود را در یک بستر امن و مطمئن شکل بدهند تا دیگر خبری از جعل اسناد دیجیتالی نباشد.
راهکارهای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

راهکارهای متعددی در سرمایه گذاری برای ارزهای دیجیتالی وجود دارد؛ به عنوان مثال می توان سیستم های امنیتی در فضای مجازی را بر این اساس طراحی کرد تا حداقل از بابت امنیت فضای مجازی خیال افراد آسوده باشد تا بتوانند در این محیط به ارائه های ایده های خود بدون نظارت ارگان های سیاسی فعالیت داشته باشند و به نوعی آزادی اذهان عمومی برقرار گردد.

یکی دیگر از راهکارها، عضویت در این سیستم برای برقراری امنیت اسناد و مدارک افراد می باشد که بسیاری از دولت ها می توانند با ارائه ی این فناوری به عنوان یک درگاه ایمن برای نگهداری اسناد محرمانه ی افراد استفاده کرده و آن ها را ترغیب به استفاده از این فناوری برای ایجاد امنیت خود نمایند.

یکی دیگر از راهکارها ارائه ی اوراق قرضه ی دیجیتال می باشد، به این معنی که برای کنترل کدهای نشان دهنده ی حقوق مالکیت، کدهایی با مشخصه های دیجیتالی در نظر گرفته شود که این کدها می توانند به صورت سهام، آیتم و یا هر سرمایه ی دیگری عرضه شوند. تمامی قواعد و قوانین این داد و ستد نیز بر اساس پروتکل بلاکچین (Blockchain) تعیین می گردد.

ماینینگ (Mining) یا استخراج ارزهای دیجیتالی

یکی از موضوعات اساسی که در بحث ارزهای دیجیتالی مطرح است، نحوه ی استخراج این ارزها می باشد که هم اکنون شاید برای شما نیز جای سوال باشد. استخراج این ارزهای دیجیتالی همانطور که از نامشان پیداست باید توسط قطعات دیجیتالی صورت بپذیرد که این قطعه ی دیجیتال کارت گرافیک یا GPU می باشد. اگر کمی به بازار جهانی قطعات کامپیوتری در سایت های فروش آنلاین نظیر Amazon سری بزنید، خواهید دید که قیمت کارت های گرافیکی حرفه ای بسیار افزایش یافته و حتی در برخی موارد اصلا برند معتبر این کارت های گرافیکی موجودی ندارند!، تنها دلیل این موضوع همان روی کار آمدن ارزهای دیجیتالی است که برای استخراج آن ها اشخاص نیاز به یک دستگاه ماینر یا استخراج کننده نظیر کارت گرافیک و یا دستگاه هایی مانند ANT Miner دارند.

برخی شرکت های تولید کننده ی قطعات کامپیوتری نظیر Nvidia در تعطیلات ژانویه با مشاهده ی استقبال بسیار بالای افراد از خرید کارت های گرافیکی، قیمت آن ها را افزایش داد و برخی از تحلیلگران دلیل افت شدید ارزش ارزهای دیجیتالی را همین عامل می دانند ولی برخی دیگر معتقدند که به دلیل بیشتر بودن میزان تقاضا از عرضه ی ماینرها سبب این افت شدید ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شده است که به نوعی دلایل متفاوت می باشد.

لزوم بهره گیری از فناوری بلاکچین (Blockchain) در ایران

بیایید این بحث را با یک مثال آغاز کنیم؛ تصور کنید در یک کشور به تازگی یک معدن طلا کشف شده است که تاکنون هیچگونه استخراجی در حد کلان از آن صورت نگرفته و به نوعی نوپا محسوب می شود، خب اکنون اگر شما یابنده ی این معدن طلا باشید چه کاری انجام می دهید؟ آیا آن را نادیده می گیرید و استفاده از آن را به دست افراد دیگر می سپارید؟! یا اینکه خودتان مشغول به بهره گیری از آن می شوید؟

قطعا جواب بسیاری از افراد بهره گیری از معدن طلا می باشد. اکنون باید بگوییم که بلاکچین (Blockchain) نیز حکم همان معدن طلا را دارد که مدت زیادی از کشف آن نمی گذرد و ارزهای دیجیتال که که بر پایه ی این فناوری فعالیت می کنند حکم طلا با ارزش های مختلف را دارا می باشند. پس لازم است که در ایران بهره گیری از این فناوری آغاز گردد تا رشد اقتصادی و افزایش سرمایه های کلان کشوری و دولتی صورت پذیرد. هر کشور و هر دولتی حق استفاده از این منابع را دارا می باشد و چرا کشور عزیزمان ایران از این فناوری و سیستم بی بهره بماند؟ ایران نیز باید مانند سایر کشورها نظیر چین، روسیه، آمریکا و انگلیس از این منابع استفاده نماید و سهم خود را در این بین داشته باشد.

ضرورت رگولاتوری پس از بهره گیری از بلاکچین (Blockchain)

یکی از اساسی ترین موضوعات در بهره گیری از این فناوری جدید و نوپای بلاکچین (Blockchain) مسئله ی رگولاتوری (قانون گذاری) می باشد که هر کشوری باید بر اساس قوانین خود آن کشور برای بهره گیری از یک فناوری نیز قوانینی را تنظیم نماید اما مسئله ی مهم برای ایران این است که باید هرچه سریعتر در این عرصه اقدام نماید و این فناوری را به طور کامل از طریق همایش های مختلف و کمپین های پیشرفته ی کار و کارآفرینی معرفی نماید تا افراد برای اقدام در این زمینه آماده گردند.

پس آنقدرها هم دسترسی به ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین و اتریوم سخت نیست و تنها نیازمند یک همت بلند از سوی مردم و مسئولین می باشد تا با معرفی این فناوری و سیستم جدید ترس را از ذهن افراد به طورکلی پاک کنند.

ارز دیجیتال و بلاکچین (Blockchain)

ارزهای دیجیتال که امروزه یکی از موضوعات پرطرفدار در بین فعالان دنیای تجارت به شمار می رود نیز یکی از محصولات موفق (از دیدگاه فنی) فناوری بلاکچین می باشد.

دلیل عملکرد قابل قبول این فناوری در حوزه اقتصاد، برآورده کردن پیش نیازهای اصلی این حوزه از قبیل امنیت در تراکنش ها، غیر قابل برگشت بودن هر تراکنش، سرعت بالای نقل و انتقال، غیر متمرکز بودن، هزینه پایین هر تراکنش در مقایسه با ابزار های رایج امروزی و … می باشد که تمامی این ویژگی ها می تواند منتج به سهولت مبادلات مالی روزمره داخلی و همچنین بین المللی شود.

اما ایا این فاکتور ها که در بالا ذکر شد می تواند تمامی نیازهای یک کالای واسط مبادله ای یعنی پول را برآورده سازد؟

مطمئناً برای این که یک سیستم اقتصادی بتواند نیاز های مبادلات مالی و سیاست های خرد و کلان اقتصادی یک جامعه را برآورده سازد نیاز به مجموعه ای از ابزارهای نظارتی و کنترلی دارد تا بتواند امنیت اقتصادی و سلامت اقتصادی را در جامعه جاری سازد، بنابراین باید ارزهای دیجیتال، که منشعب از فناوری بلاکچین (Blockchain) هستند را باید (به لحاظ فنی) کاندیدای مناسبی برای جایگزینی پول به شمار آورد ولی از دیدگاه کارشناسی و اقتصاد مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرارداد، چرا که هر پدیده نوظهور و به عبارت دیگر هر تکنولوژی قابل پذیرش جدید در ابتدای ورود چالش های زیادی را فراروی خود می بیند که یا با مجموعه قوانین جاری در همان عرصه هماهنگ می شود و یا با توجه به ماهیت آن پدیده و عملکردش، مجموعه قوانین و عملکرد متناسب با نیاز در عرصه مربوطه تدوین شده و با روش جدید به مسیر خود ادامه می دهند.

نتیجه این که فناوری بلاکچین (Blockchain) از دیدگاه علمی آنقدر جذاب و کارا است و آنقدر شتاب و سرعت دارد که نه تنها نمی توان آن را نادیده گرفت بلکه با از دست دادن فرصت های پیش رو و عدم ورود به موقع در آن، خسارت های جبران ناپذیر در انتظار هر جامعه و مخصوصا کشورهای در حال توسعه خواهد بود، این مهم میسر نیست مگر با یک عزم بزرگ و حضور همگانی تمامی اقشار تاثیر گذار در این عرصه مانند: دانشگاهیان، مدیران، مسولان کشوری، فعالان اقتصادی و غیره.

بلاکچین (Blockchain)، ابزار اقتصادی؟
  • آیا بلاکچین (Blockchain) تنها یک ابزار اقتصادی است؟ جواب قاطع این است که بلاکچین (Blockchain) از دریچه اقتصاد وارد شد و صد البته بسیار موفق اما بلاکچین یک ماشین نیست بلکه یک کارخانه طراحی و ساخت ماشین است که می تواند باعث سعادت و خوشبختی هر جامعه ای باشد.
  • شاخه فعالیت اقتصادی بلاکچین و در واقع تنها شاخه فعالیت حال حاضر بلاکچین، ارزهای دیجیتال است که بدون توجه به تشویقها و اعتراضات جوامع مختلف به مسیر خود ادامه می دهد و در کنار کاستی های ناچیز از مزایای زیادی بهره مند است، ولی کلام این است که نه تنها با پذیرش همین حوزه اقتصادی و به نوعی زین کردن ارزهای دیجیتال، از منافع آن بهره مند باشیم بلکه با سرمایه گذاری به بموقع و یک عزم ملی و بنیادی همه گیر زیر ساخت های مورد نیاز کشور را در این تکنولوژی نو ظهور فراهم کنیم.
  • باید بپذیریم که دوره چرتکه به پایان رسیده و دیگر به کاغذ هم نباید فکر کرد. جهان با سرعتی باور نکردنی وارد دنیای مجازی شده، در آنجا برای خود بالا ترین سطح ارتباطات را فراهم آورده، پول طراحی کرده، با فضای مجازی خرد جمعی را مدیریت میکند و هر روز موضوعات بیشتری از نیازهای خود را به فضای مجازی می سپارد.
  • بلاکچین (Blockchain) به عنوان امن ترین بستر برای انتقال اسناد معتبر که همانا مهمترین ترین اصل در زندگی بشری می باشد می تواند پاسخگوی نیاز های اصلی هر جامعه ای باشد.
  • این فناوری می تواند در نظام اداری نیز مورد استفاده قرار بگیرد که بعد اول آن داشتن حق تصاحب، گسترش، ابطال، جابجایی و یا حتی ضرر در ازای مالکیت کلیدهای رمزنگاری می باشد.
  • بعد دوم این قضیه به صورتی است که دولت ها می توانند بسیاری از معاملات مختلف را از این طریق تصویب، کنترل و تنظیم نمایند؛ برای مثال قانون گذاران بورس می توانند از طریق بلاکچین فرمت تبادلات ارزی را تعیین و تصویب نمایند.
  • بسیاری از بانک ها و موسسات امروزی موظف هستند که امنیت حساب های افراد را در مقابل هکر ها حفظ نمایند و هزینه های هنگفتی نیز در این زمینه پرداخت می شود و با اینکه میلیاردها دلار صرف امنیت می گردد هنوز هم آنقدرها ایمن نیستند و از حملات هکرها در امان نمی مانند و اطلاعات افراد در بسیاری از موارد فاش می شود. اما اگر بانک ها نیز از این فناوری استفاده نمایند دیگر چنین اتفاقاتی صورت نمی پذیرد و نیازی به پرداخت هزینه های گزاف برای تامین امنیت نمی باشد.
  • دولت ها و اصناف می توانند با استفاده از بلاکچین (Blockchain) بسیاری از قراردادهای خود را در یک بستر امن و مطمئن شکل بدهند تا دیگر خبری از جعل اسناد دیجیتالی نباشد.
نتیجه گیری

به طور کلی با استفاده از بلاکچین (Blockchain) و ارزهای دیجیتالی تمامی ارتباطات در فضای مجازی که قبلا نا امن بود، امن تر و مطمئن تر می گردند و با حذف ارزهای روتین و وابسته به کشورهای مختلف و جایگزینی آن ها با ارزهای دیجیتالی که هیچ تاثیری از سیاست نمی گیرند، شرایط نقل و انتقال و حتی داد و ستد های بین المللی نیز بهبود خواهد یافت و با استفاده از این فناوری نو پا ارتباطات دیجیتالی نیز متحول خواهد شد.

گرچه قطار ارزهای دیجیتال با سرعت و قدرت مهار نشدنی در حرکت است، اما به طورکلی بلاکچین فقط ارزهای دیجیتالی نیست و می تواند بطور جد آینده کشور را متحول کند.