video thumb

پای بیت‌کوین به دادگاه طلاق هم باز شد!

شاید تریدرها خیلی از این جمله خوششان نیاید، اما بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کم‌کم به یکسری مقررات نیاز پیدا خواهند کرد. ماهیت ارزهای دیجیتال برای دولت ها، پیچیده و سنگین است. از این‌رو مسئولین در کشورهای مختلف سعی دارند برای تعدیل شرایط، قوانین خاصی را اعمال نمایند. در این مطلب درباره ازدواج ها و طلاق هایی می‌خوانیم که ارتباط نزدیکی با ارزهای دیجیتال دارند!

در ارتباط با ارزهای دیجیتال همچنان نگرانی های خاصی وجود دارد؛ نگرانی هایی پیرامون فعالیت های مجرمانه و سوء استفاده در پول شویی و همچنین فرار از مالیات…

در «اِن‌وای پست NY Post» نوشته شده که برخی از طرفداران ارزهای دیجیتال با تعیین یکسری مقررات خاص در این حوزه موافق‌اند! در واقع این افراد می‌خواهند که اگر یکزمان مشکل بی‌سابقه ای برایشان پیش آمد، قانون ویژه‌ای برای رفع آن وجود داشته باشد؛ مثلا طلاق.

بله تعجب نکنید، طلاق!

لازم به ذکر است که هنوز در ارتباط با این موضوع قانون خاصی تنظیم نشده…

پرونده‌های طلاقی که پیش نمی‌روند!

چند روز پیش در میان اخبار روز دنیا، پرونده طلاق یک زوج انگلیسی به چشمم خورد. در متن این خبر نوشته شده بود که مساله جدایی این زوج به خاطر کوین های دیجیتالی به ارزش ۸۳۰ هزار دلار به مشکل بر خورده است…

به نقل از «بیزنس اینسایدر business insider» در حال حاضر موسسه حقوقی Royds Withy King در انگلستان نزدیک به سه پرونده طلاق در دست دارد که به حوزه ارزهای دیجیتال مربوط می‌شوند. در این پرونده ها هر یک از زوجین خواستار جدایی و دریافت سهم خود از دارایی دیجیتال مذکور هستند.

اما در حال حاضر هیچ گونه قانونی در این رابطه وجود ندارد که بتوان بر اساس آن تصمیم گیری کرد!

راستی، فراموش کردم بگویم…

هیچ وکیلی هم نیست که بتوانند در این زمینه مشاوره حقوقی به افراد بدهد!…

البته وکیل ها پیش بینی می‌کنند که تعداد پرونده های این چنینی بیشتر شود. ودانا چیترودا، یکی از وکلای موسسه حقوقی رویدز، در این باره گفته است:

برای اولین بار است که با این موارد مواجه شده ایم. اما انتظار می‌رود که روز به روز بیشتر شاهد این‌طور پرونده ها در بحث جدایی باشیم…

او در ادامه گفت:

من فکر می‌کنم که مساله ارزهای دیجیتال در بحث جدایی، پر رنگ و پر رنگ‌تر خواهد شد. شاید بازار کریپتو شاهد نوسانات شدید و یا جزئی بشود، اما ظاهرا هیچ وقت از بین نرفته و همچنان پابرجا باقی می‌ماند. این مساله بسیار مهم است… اگر همسر شما در این حوزه سرمایه گذاری کرده و اکنون قصد جدایی دارید، باید حتما با یک وکیل صحبت کنید.

این پرونده ها در جنوب غربی لندن و آکسفورشایر رخ داده و نشان دهنده ورود وکلا به یک حوزه جدید و جنجالی است!

در نظر داشته باشید که این چند پرونده، اخیرا در حوزه ارزهای دیجیتال بحث و مجادله شدیدی را به پا کرده اند… پس این‌طور که پیداست افراد بدون توجه به مخالفت های مسئولین و همچنین نبود یکسری قوانین جامع و کامل، به سرمایه گذاری و ترید در این حوزه علاقمند هستند و مدام این کار را انجام می‌دهند.

چه هدیه‌ای بهتر از بیت‌کوین؟

و اما…

بیت‌کوین فقط در ناراحتی و ناخوشی این زوج ها شریک نبوده است!

پای بیت‌کوین به دادگاه طلاق هم باز شد!

با خود گفتم، حال که صحبت از جدایی و گره خوردن بیت کوین و موارد مالی در طلاق پیش آمده، چرا کمی به عقب برنگردم و از شروع یکسری از این ازدواج های بیت‌کوینی ننویسم!!

چند ماه پیش در «کوین تلگراف cointelegraph» درباره زوجی خواندم که حسابی شیفته فناوری ارزهای دیجیتال بودند و تصمیم گرفته بودند زندگی مشترک خود را با بیت کوین شروع کنند. رفته رفته هر چقدر ارزش بیت کوین بالاتر برود، طرفداران آن نیز بیشتر می‌شوند!

بسیاری از زوج های آمریکایی هستند که به عنوان هدیه عروسی از مهمان‌ها بیت کوین دریافت کرده اند. خیلی ها هم خودشان درخواست کرده اند که برایشان بیت کوین هدیه بیاورند! یعنی به جای وسایل دست و پاگیر، یک هدیه‌ای به آنها بدهند که به مرور زمان به ثروتشان بیفزاید!

بیت کوین می‌تواند نقش «هدیه» را ایفا کند. افراد به هم طلا و یا سهام هدیه می‌دهند، پس اصلا عجیب نیست که حالا به هم بیت کوین یا به طور کلی ارز دیجیتال بدهند… البته از آنجایی که بازار کریپتو می‌تواند شاهد نوسانات ریز و درشت باشد، بیت کوین برای همه هدیه خوبی نیست!

امیلی کان، سردبیر بیزنس اینسایدر در صفحه توییتر خود نوشته است:

مراسم ازدواج ما در سپتامبر ۲۰۱۶ برگزار شد. من و همسرم به عنوان هدیه عروسی بیت کوین گرفتیم! و یک سال بعد ارزش این هدیه از ۲۳۰ دلار به ۲,۳۸۳ دلار رسید!

وب سایت «هانی‌فاند honeyfund» و «زولا Zola» در حوزه دریافت هدایای نقدی در عروسی ها، برنامه ریزی مراسم عروسی و ماه عسل های کم خرج فعالیت می‌کنند. بنابر گزارش این دو وب‌سایت، بارها پیش آمده که مهمان‌ها بخواهند به جای پول نقد، به عروس و داماد بیت کوین بفرستند. این مورد نیز مشاهده شده که بعضی از زوج ها هنگام ثبت نام در این سایت‌ها گزینه بیت کوین را قید کرده باشند.

سارا مارگلیس، مدیر اجرایی ارشد و یکی از بنیان‌گذاران هانی فاند می‌باشد. او در این باره می‌گوید:

به نظر من هر چه که بگذرد، بیت کوین نقش مهم‌تری در عروسی ها، ماه عسل ها و همچنین هدایا ایفا خواهد کرد. البته بیشتر برای کسانی که با این حوزه آشنایی دارند، و آن را درک می‌کنند… این اتفاق زمانی می‌افتد که خانواده و دوستان شما هم مثل خودتان به این حوزه علاقمند باشند و آن را درک کنند… اینطور نیست که همه بخواهند این‌کار را انجام بدهند و به یکدیگر بیت کوین هدیه بدهند! در واقع، من فکر می‌کنم که هر چه نسل هزاره که عصر فناوری ما را شکل داده‌، بزرگ تر بشوند و به سن ازدواج برسند؛ بیشتر با این پدیده روبرو خواهیم شد.

پای بیت‌کوین به دادگاه طلاق هم باز شد!

مورد دیگری را در وب سایت «کوارتز هند Quartz India» خواندم؛ یک زوج کارآفرین ۲۸ ساله به نام های شارما و نیتی تصمیم گرفتند به جای دسته گل، ساعت، سرویس غذاخوری، و سایر هدایای غیرضروری و بلا‌استفاده‌ای که خیلی ماندگار نیستند، بیت کوین بخواهند! آن ها هر دو باور دارند که فناوری ارزهای دیجیتال، اتفاق بزرگ بعدی در دنیاست!

همان‌طور که در تصویر روبرو می‌بینید، این زوج هندی با همکاری صرافی «زب‌پی» در کشور هند، روی کارت عروسیشان به این موضوع اشاره کرده اند…

در مراسم عروسی آنها محلی در نظر گرفته شده بود که در آن مهمان ها برای نصب اپلیکیشن زب‌پی و خرید بیت کوین راهنمایی می‌شدند. ارزهای دیجیتال خریداری شده به کیف پول عروس و داماد فرستاده می‌شد. همچنین در منو، نوشیدنی‌هایی با نام اتریوم، مونرو، ریپل، و لایت کوین قرار داده شده بود!

داستان یک جدایی!

اکنون به بحث قبلی، یعنی جدایی برمی‌گردیم! در اینجا به یک نمونه از پرونده هایی اشاره می‌کنیم که به مشکل بر خورده اند. البته این جدایی از آن دسته جدایی هایی نیست که در فیلم‌ها دیده ایم!

به نقل از «نیوز دات بیت کوین new.bitcoin»؛ اخیرا یک دادگاه خاخامی در اسرائیل شاهد نوعی سردرگمی و آشفتگی بوده است. از رد پای بیت کوین در این ماجرا می‌توان حدس زد که چرا این همه آشفتگی به بار آمده! بدیهی است که تاکنون این دادگاه با چنین پرونده ای مواجه نشده، و اکنون در شرایطی قرار گرفته که باید در مورد یک پرونده طلاق خاص تصمیم‌گیری کند. پرونده طلاقی که عمیقا با حوزه نورسته ارزهای دیجیتال پیوند خورده است…

زوج این داستان هر دو در اوایل سی سالگی به سر می‌برند! خانمی که درباره او می‌نویسم یک بانکدار بالا رده و همسرش مدیر اجرایی یک شرکت سرمایه گذاری است.

کار این زوج سه ماه پس از ازدواج به جدایی کشیده…

در مراسم ازدواج سنتی یهودی ها رسم این است که داماد به عروس در ارتباط با پرداخت آنچه در فرهنگ ما «مهریه» نام دارد، تعهد بدهد یا به اصطلاح کتوبایی را امضا نماید. توصیه شده که داماد در مورد یک مبلغ تقریبی که بعدا از عهده پرداخت آن برمی‌آید، تعهد بدهد. اما این‌بار، یک زوج یهودی روی مبلغ ۳۰ بیت کوین توافق کردند!

ارزش این میزان بیت کوین در زمان ازدواج آنها ۲ میلیون شِکِل بوده است.

پای بیت‌کوین به دادگاه طلاق هم باز شد!

خانم X می‌گوید:

علی رغم واکنش منفی مهمان‌ها و شک و شبهه هایی که در این رابطه به وجود آمد، این کار از نظر ما جالب و به اصطلاح شیک بود! در زمان قدیم، چیزهایی مثل «۵۰ شتر»، یا «دو جین سکه نقره» و غیره را به عنوان مهریه تعیین می‌کردند. ما هم در دنیای امروز روی «بیت‌کوین» با یکدیگر توافق کردیم.

در هفته جاری، زوج مذکور به یک دادگاه مذهبی مراجعه کردند و این خانم خواستار دریافت مبلغ دو میلیون شِکِل بود. همسر او با این مساله مخالفتی ندارد، او می‌گوید طبق تعهدی که امضا کرده ملزم به پرداخت مهریه است، اما بر اساس «نرخ جاری در بازار»… و نه آنچه در زمان ازدواجشان گفته شده بود!

با توجه به نوسانات اخیر بازار کریپتو، مهریه مورد نظر حدود یک میلیون شِکِل، یعنی نصف آن چیزیست که در زمان ازدواج آنها بوده…

اختلاف نظر موجود بیشتر به این مشکل دامن زده است.

او در ادامه می‌گوید:

همسرم در ابتدا می‌خواست مبلغ دو میلیون شِکِل را بنویسد، و من او را راضی کردم که مهریه در قالب بیت کوین تعیین شود. همسر من در حوزه سرمایه گذاری و اقتصاد کار می‌کند و من هم در یک بانک، پس هر دو با آگاهی کافی درباره این موضوع تصمیم گیری کردیم و بین خودمان بیت کوین را به رسمیت می‌شناختیم. اگر او خودش عدد دو میلیون شِکِل را به زبان نیاورده بود، من هم از او نمی‌خواستم که معادل آن، یعنی سی بیت کوین را بنویسد و امضا کند!

و اکنون، تصمیم نهایی به دادگاه بستگی دارد…