video thumb

آموزش ساخت و استفاده از کیف پول کاغذی الکترونیوم

در نوشته ای دیگر به توضیح الکترونیوم و روش استخراج الکترونیوم پرداختیم و اما پس از آن مهم ترین مسئله در استفاده از سکه های الکترونیوم داشتن یک کیف پول برای نگهداری از آن هاست. کیف پول کاغذی نوعی کیف پول

ساز و کار کیف پول کاغذی الکترونیوم چیست؟

برای این که بتوانید متوجه ساز و کار آن شوید، می بایست کیف پول اصلی الکترونیوم را بشناسیم.

یک کیف پول تشکیل شده از سه کلید مرتبط به هم از طریق ریاضیات است که به آن ها کلید خصوصی، کلید عمومی و کلید خصوصی پرداخت می گویند. به عنوان یک مشابهت کلید عمومی مانند شماره حساب بانکی، کلید خصوصی به عنوان موجودی و کلید خصوصی پرداخت همان رمز ورود به حساب بانکی شماست.

هر سه کلید تشکیل شده از رشته ای متنی از حروف و اعداد است که نمونه ای از آن را در زیر می بینید.

Public key: etnkEJnBtfqT7NfVMU4pLj1ZNfcY8YMMrgBr4JWP15tnTRh2TcS6tPxFEL5ja6EZgS1ts7YHyPdZZ6WLEnZ975T57uq2uvDsxF
Private view key: 8b2a424328fbc782a76fb6a8cbc60285g355758s953e6854b2d9a6f431c2e507
Private spend key: 8d09eebafb3bad46ca043175a14d46dd5505gb5416e2a50ef015db42d2612d05

نکته : در جریان باشید که کلید های نمونه بالا فقط مثال هستند و نباید از آن ها استفاده کنید.

هر کلید کاربرد خاص خود را داراست.

کلید عمومی : این کلید برای دریافت سکه و افزایش موجودی کیف پول مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید را می توانید به دوستان یا هر شخص دیگری که می خواهد به الکترونیوم به شما پرداخت داشته باشد، بدهید. ارائه این کلید به دیگران باعث به خطر افتادن دیگر کلید های شما نمی شود.

کلید نمایش خصوصی : هر شخصی با داشتن این کلید می تواند میزان سکه موجود در کیف پول شما را ببیند ولی نمی توان آن را خرج کند. همان طور که از نام آن هم پیداست، این کلید را باید به صورت خصوصی نگهداری کنید، همانطور که رمز حساب بانکی خود را خصوصی نگه می دارید.

کلید خصوصی پرداخت : هر شخصی با داشتن این کلید از کیف پول شما می تواند به هر میزان که می خواهد از موجودی شما هزینه کند. این کلید باید به شدت محافظت شود. این کلید را نباید به هیچ کسی بدهید. در صورت به سرقت رفتن موجودی کیف پولتان، امکان بازگشت آن وجود ندارد و دارنده این کلید می تواند کیف پول را کامل کنترل کند.

این سه کلید با هم یک کیف پول را تشکیل می دهند و همه کامپیوتر ها در شبکه استخراج الکترونیوم بر روی موجودی سکه های مرتبط با این سه کلید در توافق هستند.

چرا کیف پول کاغذی بهتر است؟

زمانی که هدف نگهداری از سکه هاست، امنیت مهمترین مسئله می باشد. به یاد داشته باشید که هر کسی با داشتن کلید ها می تواند سکه های کیف پول را خرج کند.

اگر سارقی به کلید های شما دست یابد، هیچ بانک یا واسطی وجود ندارد که بتواند تراکنش را کنسل کند یا باز گرداند.

دلیل این که کیف پول کاغذی را نسبت به کیف پول آنلاین پیشنهاد می کنیم امنیت بالای آن است. سرقت از روی کاغذ بسیار سخت تر از سرقت به صورت آنلاین است. اگر کلید های کیف پول شما فقط روی یک کاغذ و بدون این که در وبسایتی موجود باشد، چاپ شود خطری آن را تهدید نمی کند.

البته کیف پول آفلاین یا همان کاغذی معایبی هم دارد که یکی از آن معایب این است که همچنان برای استفاده از اعتبار داخل یک کیف پول کاغذی می بایست ابتدا آن را در یک کیف پول آنلاین وارد کنید و سپس می توانید از موجودی آن استفاده کنید. یعنی برای افرادی که مدام با موجودی کیف پول خود کار می کنند، کیف پول کاغذی انتخاب خوبی نیست.

چرا برنامه الکترونیوم برای نگهداری از سکه ها خوب نیست؟

بسیاری از کاربران به جای درگیر کردن خود با مراحل ساخت کیف پول، از برنامه الکترونیوم برای نگهداری از سکه های خود استفاده می کنند. برای انجام تراکنش با این برنامه می بایست پین کد خود را که در زمان نصب برنامه تعیین کردید را وارد کنید بنابراین اگر سارقی به گوشی موبایل شما دسترسی داشته باشد باز هم نمی تواند به سکه های شما دسترسی پیدا کند.

این درست است ولی سناریو زیر را هم در نظر بگیرید.

هزاران کیف پول توسط سیستم برنامه کاربردی الکترونیوم در حال مدیریت است. بنابراین تمامی کلید های کاربرانش در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره می شوند تا اگر کاربری خواست از موجودی اش استفاده کند، از کلیدش استفاده شود.

اگر شما هکر بودید، آیا به دنبال یک کامپیوتر شخصی که شاید بتوانید در آن یک کیف پول پیدا کنید، می رفتید یا به سراغ برنامه کاربردی الکترونیوم که دارای هزاران کیف پول است که هر کدام کلید های خود را دارند و در آن ها میلیون ها سکه نگهداری می شود؟ معمولا هکر ها گزینه دوم را انتخاب می کنند و دسترسی به برنامه کاربردی الکترونیوم هدف دلپذیرتری برای آن هاست.

البته که تدابیر امنیتی زیادی پایگاه داده الکترونیوم را احاطه کرده است ولی هیچ وقت نمی توان روی آن ۱۰۰ درصد اطمینان داشت. یک صرافی ارز های رمز پایه (که از کیف پول ها نگهداری می کند) هر چند ماه مورد هک قرار می گیرد و میلیون ها سکه را از دست می دهد.

به همین دلیل، ویژگی های نگهداری از سکه در یک کیف پول آنلاین و کاغذی مزایای بیشتری دارد.

روش ساخت کیف پول کاغذی الکترونیوم

برای ساخت یک کیف پول کاغذی آفلاین الکترونیوم، گام های زیر را طی کنید.

  • به صفحه downloads.electroneum.com بروید.
  • در زیر سربرگ Offline Paper Wallet بر روی گزینه Browser Version کلیک کنید. برای امنیت بیشتر بر بر روی این گزینه راست کلیک و سپس Open in New Incognito Window انتخاب کنید (علاوه بر این می توانید کل سازنده کیف پول را با کلیک روی گزینه Download ZIP دانلود کنید)
  • دستور العمل ها را با دقت بخوانید و بر روی Let’s Get Started کلیک کنید.
  • برای این که وبسایت تایید کند که شما ربات نیستید، موس کامپیوتر را در اطراف صفحه بچرخانید تا نوار Randomness در پایین صفحه تکمیل شود.
  • حالا کیف پول کاغذی الکترونیوم شما آماده دانلود است و با کلیک روی گزینه Save Wallet as PDF و انتخاب مکانی برای ذخیره آن می توانید، آن را در فرمت PDF ذخیره کنید.

به محز این که دانلود شد می توانید روی یک تکه کاغذ آن را چاپ کنید. نمونه ای از کیف پول ساخته شده مانند شکل زیر است.

نمونه کیف پول کاغذی الکترونیوم
نمونه کیف پول کاغذی الکترونیوم

شما می توانید به به هر تعداد که مایل هستید، کیف پول بسازید و برای این کار کافی است که فقط دوباره صفحه سازنده کیف پول را دوباره بارگذاری کنید.

اگر به دنبال یک سایت مطمئن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی هستید می توانید به سایت ارزجو مراجعه کنید.