video thumb

معرفی ارز دیجیتال Aeternity

ایترنیتی یا Aetetnity را می‌توان یک تقلید کامل از دیگر شبکه‌های درون بلاک‌چین دانست زیرا آنها سعی کرده‌اند که تمام امکانات دیگر شبکه‌ها را به طور یکجا درون پلتفرم خود اضافه کنند و محدودیت‌های خود بلاک‌چین را از بین ببرند. این تقلید باعث شده است که پلتفرم ایترنیتی به کارآمدی کامل و تکامل یافته درون بلاک‌چین برسد. Aeternity بر اساس اتریوم ایجاد شده است. در حقیقت ایترنیتی از تمام سیستم‌ها و شبکه‌هایی که بر روی اتریوم اجرا می‌شود سریع‌تر و مقیاس پذیر‌تر است زیرا بسیاری از سیستم‌ها به طور خطی پردازش می‌شوند اما در ایترنیتی همه پردازش‌ها به طور موازی است که سرعت‌تراکنش‌ها و عملیات‌های ایترنیتی را افزایش می‌دهد. تمامی‌توسعه دهنده‌هایی که بر روی ایترنیتی فعالیت می‌کنند، افرادی هستند که در گذشته در پروژه‌های بزرگی مانند اتریوم همکاری داشته‌اند.

توکن‌های ایترنیتی Aeternity

توکن‌هایی که در پلتفرم ایترنیتی جریان دارد را AE می‌گویند. این توکن‌ها مانند یک سوخت درون این پلتفرم کار می‌کنند و برای انجام هرکاری در این پلتفرم نیازمند به داشتن توکن‌های AE هستید. برای مثال اگر بخواهید‌ تراکنشی را انجام بدهید باید مقداری توکن AE به عنوان کارمزد پرداخت کنید یا در ایجاد قرارداد‌ها نیازمند به اهدای توکن AE هستید. البته در بسیاری از موارد مقدار مبلغ پرداختی شما به پلتفرم کمتر از یک سنت است.

ماشین Oracle  را می‌توان ماشینی دانست که داده‌های دنیای واقعی را با قراردادهایی که درون پلتفرم ایجاد می‌شود، پیوند می‌دهد. مثلا ممکن است قرارداد شما به اطلاعات آب و هوایی یا قیمت طلا بستگی داشته باشد که در چنین شرایطی قرارداد شما تحت ماشین اوراکل بررسی و تصویب می‌شود. اوراکل بنا به دلایل متعددی در بلاک‌چین‌های دیگر به عنوان یک باخت مطرح شده است زیرا سیستم غیرمتمرکز آنها را نابود می‌کند اما در ایترنیتی با الگوریتم‌های خاصی این ماشین کاملا غیرمتمرکز شده است و مزایای زیادی را برای کاربر و پلتفرم ایجاد کرده است.

کاربردهای Aeternity

ایترنیتی می‌تواند در‌تراکتش‌ها سرعت بالایی را به کاربر ارائه دهد و بر روی تمام برنامه‌هایی که دارای سرعت بالا هستند اجرا می‌شود. برخی از قابلیت‌های این پلتفرم را می‌توانید در بند‌های زیر بخوانید:

  • انجام پرداخت‌های میکرو و نانو
  • وجود قراردادهای هوشمندی که از ماشین اوراکل برای بررسی‌تراکنش‌های شان استفاده می‌کنند
  • ساخت بازی‌های ویدیویی که تحت قوانین بلاک‌چین اجرا می‌شوند و کاربرها را دعوت به انجام آنها می‌کنند
  • وجود قراردادهای مختلفی برای افراد سرمایه گذار که آنها را به سرمایه‌های بلندمدت‌ ترغیب می‌کند
  • دروغ سنج‌هایی درون پلتفرم برای فهمیدن راستی یا دروغی سخنان توسعه دهنده‌ها

Aeternity

قراردادهای هوشمند ایترنیتی

شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت ایترنیتی را ایجاد قراردادهای هوشمند خارج از زنجیره دانست. در این روش کاربرهایی که بر روی یک پروژه یا قرارداد فعالیت می‌کنند می‌توانند با همدیگر تعامل داشته باشند و افراد جدیدی را به قرارداد خود اضافه کنند. این الگوریتم علاوه بر امنیت، تعامل کاربرها را هم افزایش می‌دهد. تنها در یک صورت قرارداد بر روی زنجیره اجرا می‌شود و آن هم زمانی است که کاربرهای یک پروژه توافق یکسانی نداشته باشند که در چنین حالتی پلتفرم خود نیز به مانند یک دادگاه دیجیتالی عمل خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها محدودیت اجرای قراردادهای هوشمند از بین رفته است زیرا زمانی که آنها در خارج از زنجیره فعالیت کنند، به طور موازی اجرا می‌شوند. همچنین کاربرها می‌توانند‌ تراکتش‌های فراوانی را در کسری از ثانیه برای خودشان انجام دهند و دیگر محدودیتی از بابت تعداد ‌تراکنش‌ها نداشته باشند.

اخباری که از پلتفرم در دنیای مجازی انتشار یافته این بوده است که توسعه‌دهنده‌های ایترنیتی مشغول ساخت یک ماشین مجازی برای محاسبات بلاک‌چین هستند. آنها می‌خواهند از طریق این ماشین تنها بخشی از کد یک قرارداد که قابل اجرا است را فعال کنند زیرا هر قرارداد ممکن است دارای تعداد زیادی کد باشد که نیازی به فعال بودن همه آنها در لحظه نیست.

توافق جمعی

توافق جمعی در واقع همان الگوریتمی ‌است که از‌ترکیب اثبات کار و اثبات سهم به وجود آمده است و امکان استخراج غیرمتمرکز را به کاربرها می‌دهد. حتی کاربرها با گوشی خودشان هم می‌توانند توکن‌های این پلتفرم را استخراج کنند. توسعه‌دهنده‌ها از زبان Erlang برای نوشتن این پلتفرم استفاده کرده‌اند. همچنین کاربرهایی که خودشان توسعه دهنده هستند نیز می‌توانند برنامه‌های خودشان را به طور رایگان بر روی این پلتفرم ایجاد کنند.

ایترنیتی برای خود سه فاز را ایجاد کرده بود. در فاز اول هر کاربر می‌توانست با پرداخت یک اتریوم، هزار توکن AE دریافت کند که در انتهای این فاز، ۱۲۱ اتریوم و ۳۲۳ بیت‌کوین نصیب پلتفرم شد. در فاز بعدی آنها طی سه هفته مقادیر مختلفی را براساس یک اتریوم به کاربرها ارائه کردند که میانگین آنها یک اتریوم در ازای ۷۰۰ توکن AE بود.

در فاز آخر که توکن‌ها به انتها رسیده بود آنها بخشی از توکن‌های AE را به عنوان پاداش مشارکت میان سرمایه‌گذاران تقسیم کردند.