video thumb

توصیه‌های ضروری برای مشاغلی که می‌خواهند با بلاک چین کار کنند

فناوری بلاک چین فعالیت خود را با بیت کوین (Bitcoin) آغاز کرد ولی از آن موقع در مشاغل مختلف دیگری هم که حرفه آنها به کدهای رمزنگاری دیتا مرتبط است، ورود کرده است. بلاک چین هم مانند دیگر پروژه‌های نوآورانه دارای مسائل و مشکلاتی بوده است ولی کمپانی‌ها چطور باید با این فناوری برخورد کنند؟ پاسخ این است که باید با این فناوری با احتیاط و منطقی برخورد کرد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

ارزجو : جولیت سوئیت مدیرعامل شرکت اکسنچر (Accenture) در بخش شمالی آمریکا در همایشی در تورنتو کانادا می‌گوید: «اگر شما مدیر عامل یک شرکت هستید و کسی با پروژه‌ای بر اساس بلاک چین (Blockchain) به سراغ شما بیاید بهتر است هوشیار باشید. بلاک چین فقط یک فناوری است و هیچ تضمینی برای نتیجه مناسب ندارد. با اینکه این فناوری در مرحله آزمایش و مراحل ابتدایی است باید دید که برای چه نوع چالش یا فرصتی در شغل خود از این فناوری استفاده می‌کنید.»

به گفته سوئیت بخش تجاری هر کمپانی باید کاملاً عملکرد بلاک چین را تحت نظر داشته باشد. همه مشاغل قبل از به کارگیری هرگونه فناوری باید از بازگشت سرمایه خود در صورت استفاده از آن فناوری مطمئن باشند.

در ماه مارس، کمپانی اکسنچر با کمپانی دی‌اچ‌ال DHL غول نقل و انتقالات دریایی آلمان همکاری را بر اساس فناوری بلاک چین برای پیگیری نقل و انتقال داروهایی که سفارش داده بود به همکاری پرداخت. در جریان این همکاری تعدادی داروی تقلبی کشف شد که با پیگیری توسط بلاک چین نحوه ارسال و منبع آنها مشخص شد و نشان داد که فناوری بلاک چین می‌تواند فرصت بزرگی برای حل چنین مشکلاتی باشد.

توصیه دیگر خانم سوئیت این است که دقت کنید در چه وقت و تا چه حد کمپانی‌ها باید با پروژه‌های بلاک چین درگیر شوند. به گفته او: «امروزه با وضعیت صنعت، فناوری و پیچیدگی آنها، بیشتر کمپانی‌ها هنوز هم باید با دقت بر این فناوری نظارت داشته باشند و به علت اینکه یک فناوری جدید است با احتیاط پیش بروند.»

به عبارت دیگر مشاغل باید آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرند و در دام هیجانات گرفتار نشوند تا باعث نشوند که سرمایه‌شان در اثر یک پروژه فکر نشده از بین برود. زیرا این فناوری هنوز مقدار زیادی کار و فعالیت احتیاج دارد تا تکمیل شود.

بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

کریستین موی رئیس بخش بلاک چین شرکت جی‌پی مورگان JPMorgan که پس از خانم سوئیت در این همایش سخن می‌گفت با گفته‌های او موافقت کرد. موی توضیح داد که چطور گروه تحقیقاتی او با دیگر بخش‌های تجاری کمپانی جی‌پی مورگان به همکاری پرداخته‌اند تا استراتژی‌ها، اولویت‌ها و نقطه ضعف‌های برنامه‌شان را قبل از استفاده از فناوری بلاک چین مورد بررسی قرار دهند.

موی در مورد تجربه‌اش برای کار و تحقیق بر روی سرویس‌های بانکی که باید تریلیون‌ها دلار پول را در هر روز جابه‌جا کنند صحبت کرد. هنگامی که گروه او به بررسی پتانسیل شبکه بلاک چین برای انجام تراکنش‌های فرامرزی پرداختند متوجه شدند که هزینه‌های استفاده از چنین سیستمی بالاتر از مزیت‌های آن است. به گفته موی: «همه گیج شده بودند زیرا از چنین مکانیسمی توقع داشتیم که پرداخت‌های فرامرزی را به خوبی و با کمترین هزینه انجام دهد. آن دلایلی که بلاک چین بر اساس آن برای خارج شدن از سیستم‌های قانونی و مهاجرت و ساخت سیستمی جدید به دنبال آن بوده است به نظر می‌رسد که واقعاً به نتیجه نرسیده باشد.»

بنابراین موی و همکارانش رویکرد خود را تغییر دادند. نهایتاً به راه‌حلی رسیدند که می‌توانست مشکل بلاک چین را حل کند: جمع آوری اطلاعات مربوطه، داخل یک دیتابیس واحد و اشتراک آن در بین تمامی بانک‌هایی که با آنها در ارتباط هستند.

موی می‌گوید: «گاهی مبالغ پول، در جریان‌های بانکی گرفتار می‌شدند و باید از زنجیره بانک‌های واسطه عبور می‌کردند که نتیجه آن درخواست اطلاعاتی بود که این بانک‌ها در مورد دریافت کننده پول، می‌خواستند به دست آورند. سپس تلفن‌ها و ایمیل‌ها شروع می‌شد تا این اطلاعات به دست آنها برسد. این تعویق‌ها ممکن بود از چند روز تا چند هفته به طول بینجامد.»

گروه موی سیستمی را بر اساس فناوری بلاک چین برنامه‌ریزی کرده‌اند که به آن شبکه اطلاعاتی بین بانکی گفته می‌شود که دو هفته پیش با همکاری ۹۰ نفر تولید شده تا بانک‌ها بتوانند اطلاعات خود را از طریق فناوری بلاک چین دریافت کنند.

بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

موی می‌گوید: «در ابتدا همه تصور می‌کردند که بلاک چین می‌تواند دنیا را تغییر دهد و همه واسطه‌ها از جمله بانک‌ها، صرافی‌ها و همه این مراکز را از بین ببرد ولی الان به مرحله بعدی کار رسیده‌ایم که فکر می‌کنیم بلاک چین برای از بین بردن این مؤسسات نیست بلکه می‌تواند برای نقل و انتقال اطلاعات بین آنها به کار برود.»

الکس تپسکات نویسنده کتاب معروف «انقلاب بلاک چین» در مورد این فناوری به حضار در این همایش گفت که بهتر است زیاد هم وقت خودشان را برای منتظر شدن برای اینکه ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد تلف نکنند زیرا ثابت شده است که بسیاری از مشاغل که نتوانستند پتانسیل‌های اینترنت را تشخیص داده و شناسایی کنند چگونه زیر و رو شدند و شکست خوردند.

او می‌گوید: «اگر من هم در سال ۱۹۹۴ مدیرعامل یک شرکت بودم شاید فکر می‌کردم که اینترنت فقط یک ابزار برای نقل و انتقال اطلاعات است. تأثیر روانی می‌تواند باعث شود که بسیاری از مدیران مشاغل پتانسیل این فناوری‌ها را نادیده بگیرند، که مثال آن را می‌توان ورشکستگی بزرگ‌ترین مرکز فروش سیرز Sears نام برد. باید کمی دور اندیش باشیم و ببینیم که در انتهای این راه چه اتفاقی خواهد افتاد.» تپسکات مدیر انستیتو تحقیقات بلاک چین در تورنتو است مرکزی برای مطالعه بر روی این فناوری و همکاری در زمینه پروژه‌های تجاری بلاک چین با شرکای مختلف.

خانم سوئیت بیشتر بر روی این مسئله تکیه دارد که کارخانه‌ها باید ابتدا سود خود را در نظر بگیرند و اگر ضمانتی برای بازگشت سرمایه وجود نداشته باشند بنابراین لزومی برای استفاده از چنین فناوری هم وجود ندارد.

بنابراین بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید به حوزه بلاک چین وارد شوید ابتدا این موارد را نیز در نظر بگیرید: این فناوری برای چه کاری مفید است؟ کمپانی من تا چه حد باید وارد این فناوری شود؟ اگر از این فناوری استفاده نکنم آیا ممکن است دچار ضرر و ورشکستگی شوم؟