video thumb

اعتقاد چارلی لی موسس لایت کوین به رشد بیت کوین و لایت کوین در دراز مدت

چارلی لی موسس لایت کوین و مدیر سابق بخش مهندسی صرافی (Coinbase) قدم‌های بزرگی در دنیای ارزهای دیجیتال برداشته است و معتقد است رشد بیت کوین و لایت کوین در دراز مدت اتفاق می‌افتد. در ماه دسامبر چارلی در وبسایت (Reddit) اعلام کرد که به خاطر جلوگیری از تضاد منافع همه لایت کوین‌های خود را فروخته و به خیریه واگذار می‌کند. در ماه ژانویه او در توئیتی پیشنهاد یک سافت فورک برای آلت کوین را داد که اجازه توسعه یک بازار برای نرخ تراکنش را می‌داد.

۲۶ ژانویه چارلی یکی از سخنرانان اصلی سمینار (Blockchain Connect) در سان فرانسیسکو بود. وبسایت (Cointelegraph) در این زمان موفق شد با او مصاحبه‌ای در مورد خبر هک صرافی (Coincheck)، پذیرش ارزهای دیجیتال و دیدگاه او در مورد نوسانات بازار ارزهای دیجیتال انجام دهد.

رشد بیت کوین و لایت کوین در دراز مدت

چارلی: من به تازگی داشتم یکی از خبرهای شما در مورد هک صرافی (Coincheck) را می‌خواندم. آیا این حادثه همین الان رخ داده است؟

خبرنگار:

بله امروز صبح رخ داده است (۲۶ ژانویه). نظر شما در این مورد چیست؟

صرافی (Coincheck)

چارلی: اولین نظرم این بود که آنها چقدر بد شانسی آورده‌اند. البته قابل انتظار بود. این ماهیت چنین کسب و کاری خواهد بود. آزادی پول به این معنا خواهد بود که شما روی پول خود کنترل خواهید داشت و اگر کنترل آن را به یک صرافی بدهید پس کنترل پول خود را از دست داده‌اید و می‌توانید آن را به آسانی از دست بدهید.

این آخرین خبر در مورد هک یک صرافی نخواهد بود. اما این یکی از بزرگ‌ترین حملاتی است که به یاد دارم. ارز ان‌ای‌ام (NEM)

حجم بازار NEM

بیت کوین به ۵۰ هزار دلار می رسد

بنابراین ۶-۷ درصد سکه‌هایی که وجود داشته مورد هک قرار گرفته‌اند. اگر آنها از پروتکل اثبات سهام استفاده کرده بودند اوضاع خیلی وخیم می‌شد چرا که می‌توانستند از آن سکه‌ها برای حمله به شبکه استفاده کنند. ارز NEM از پروتکل اثبات اهمیت استفاده می‌کند.

ما بلاک چین‌هایی مثل: (VeriCoin) را دیده‌ایم که به بلاک چین قبلی خود بازگشته‌اند. اتریوم هم این کار را بعد از حمله (DAO) انجام داد و با بازگشت به بلاک چین قبلی، پول مالکان را به آنها پس دادند. بنابراین اولین فکری که به ذهنم خطور کرد این بود که آنها هارد فورک خواهند کرد تا پول را باز گردانند.

خبرنگار:

ما در حال صحبت در این مورد هستیم که آیا (NEM) هارد فورک انجام خواهد داد.

 

چارلی: بله. برای باز گرداندن پول‌ها در بیت کوین و فورک

بنابراین من فقط حدس می‌زنم، نمی‌دانم آنها می‌خواهند چکار کنند. اما این برای یک صرافی و مردمی که آنجا پول داشتند خبر خوبی نیست.

در ۲۷ ژانویه صرافی (Coincheck) اعلام کرد که تمام سرمایه کاربران را باز می‌گرداند. تیم (NEM) در برابر یک هارد فورک مخالفت کرده و مشخص شده از آن زمان به بعد هکرها نیز پول‌ها را به آدرس‌های دیگری منتقل کرده‌اند.

خبرنگار:

بنابراین موضع شما بی‌طرفانه است و فکر می‌کنید اینکه به یک طرف سوم اعتماد کنید ریسکی است که خودتان قبول کرده‌اید؟

چارلی: این ماهیت ارزهای دیجیتال است که شما کنترل پول‌تان را بدست می‌گیرید. اگر می‌خواهید آن کنترل را به دیگری بدهید پس ریسکی هم در میان خواهد بود.

البته اگر می‌خواهید روی یک صرافی متمرکز شروع به معامله کنید در اغلب موارد این ریسک قابل قبول است. امیدوارم امسال شاهد عرضه صرافی‌های غیرمتمرکز باشیم.

خبرنگار:

آیا به نظر شما معرفی صرافی‌هایی مثل اپلیکیشن رابین هود نشان از افزایش معامله ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

اپلیکیشن Square Cash

چارلی: تصور می‌کنم وجود اپلیکیشن‌های رابین هود و (Square Cash) و اینکه به مردم اجازه خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌دهد نشانه خوبی از روند رو به رشد پذیرش آنها است. بنابراین این اتفاق خوبی است و در موردش خیلی هیجان زده هستم.

به خصوص اینکه رابین هود می‌تواند در آینده از لایت کوین هم پشتیبانی کند. این اقدام، کار را برای افراد عادی آسان می‌کند تا وارد این فضا بشوند و به راحتی مبالغ کمی را خرید کنند.

این همان کاری است که (Coinbase) برای سال‌ها انجام داده و همچنین همان دلیلی است که من به آن شرکت ملحق شدم تا کمک کنم بیت کوین و لایت کوین و سایر سکه‌ها به آسانی توسط مردم عادی مورد استفاده قرار بگیرند.

خبرنگار:

چرا (Coinbase) را ترک کردید؟

چارلی: من برای تمرکز روی لایت کوین این کار را انجام دادم تا تمام وقتم را به توسعه آن اختصاص بدهم.

خبرنگار:

اما شما تمام سکه‌های خود را فروختید؟

چارلی: بله من تمام سکه‌ها را فروختم اما همچنان روی توسعه لایت کوین متمرکز هستم. من به خاطر وجود تضاد منافع این کار را انجام دادم نه به این خاطر که دیگر به پروژه خودم باور نداشتم.

خبرنگار:

آیا شما فکر می‌کنید هر کسی که مشغول توسعه یک ارز است نباید هیچ سهمی از آن داشته باشد؟

چارلی: نه لزوما. من در موقعیت خاصی هستم چرا که حضورم در شبکه‌های اجتماعی خیلی قوی است و تاثیر زیادی روی آینده لایت کوین دارم و به این صورت قیمت‌ها تغییر می‌کرد. بنابراین وقتی در مورد لایت کوین در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کردم، همیشه حس می‌کردم تضاد منافعی در کار است. پس تصمیم گرفتم نقش جنبه مالی را از کار خود حذف کنم.

خبرنگار:

اولین سخنران سمینار، جسی پاول مدیر عامل صرافی (Kraken) گفت: اگر تصور می‌کنید که ذهن شما به خاطر نمودارهای قیمتی تحت تاثیر قرار گرفته بنابراین باید با تکیه به اصول اولیه، معاملات را انجام بدهید. نباید با بالا و پایین شدن قیمت‌ها روی نمودار، معامله‌ای انجام بدهید.

آیا شما فکر می‌کنید که یک نفر روی توئیتر می‌تواند بازار را آنچنان تحت تاثیر قرار بدهد؟

چارلی: به نظرم این طبیعت بشر است که مردم با چیزهایی که می‌شنوند یا می‌بینند تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به رشد بیت کوین و لایت کوین در دراز مدت خیلی خوش‌بین هستم اما در کوتاه مدت همه چیز دارای نوسان خواهد بود و نمی‌توان درست پیش‌بینی کرد.

خبرنگار:

آیا برای سال آینده پیش‌بینی خاصی در مورد بیت کوین و لایت کوین دارید؟

چارلی: محال است بتوانید پیش‌بینی کنید. به همین دلیل پیش‌بینی نمی‌کنم. سال پیش درست قبل از اینکه قیمت‌ها بالا برود قیمت لایت کوین به ۴ دلار رسید به خودم گفتم اگر لایت کوین به ۳۰ دلار برسد سال خیلی خوبی خواهد بود. اگر بتواند از ۴ به ۳۰ دلار برسد این ۹ برابر افزایش قیمت خواهد بود. اما حالا قیمت آن ۳۰۰ دلار است و این بیش از ۱۰ بار نسبت به ۳۰ دلار است.

نمودار قیمت لایت کوین

اما دوباره نزول قیمت‌ها من را متعجب کرد حتی بیت کوین در سال ۲۰۱۳ به ۱۲۰۰ دلار رسید و دوباره در ۲۰۱۵ به ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. این ۸۰ درصد کاهش قیمت است. به همین دلیل بود که سال پیش در توئیتی گفتم اگر نمی‌توانید کاهش قیمت لایت کوین به ۲۰ دلار را تحمل کنید بهتر است سرمایه‌گذاری نکنید.

خیلی از افرادی که پول از دست می‌دهند آنهایی هستند موقع افزایش قیمت‌ها یا در اواسط رشد قیمت‌ها شروع به خرید می‌کنند. بعد که قیمت‌ها سقوط می‌کنند مجبورند بفروشند چرا که این مقدار ضرر برای آنها خیلی زیاد است.

مردم از آن توئیت من برداشت اشتباهی داشتند و تصور کردند به آنها می‌گویم که بفروشید چرا که لایت کوین قرار است ۹۰ درصد سقوط کند. بله می‌توانست اما فقط به این موضوع اشاره کردم که این ارز خیلی نوسان دارد و نباید بیشتر از توان‌تان در آن سرمایه‌گذاری کنید. بلند مدت خیلی خوب است اما کوتاه مدت را هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند. در نتیجه منتظر رشد بیت کوین و لایت کوین در دراز مدت هستیم.

 

با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال رشد دوباره ارزهای دیجیتال، در صورتی که مایل به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین  یا اتریوم هستید، می‌توانید از خدمات مجموعه ارزجو استفاده کنید.