video thumb

خالق بیت تورنت با ارز دیجیتال جدید خود به جنگ بیت کوین می‌رود

خالق بیت تورنت اینبار با استارت‌آپ «چیا» تصمیم دارد سیستمی را پایه‌ریزی کند که با استفاده از ارز دیجیتال چیا بتواند عملیاتی مانند نقل و انتقال بین‌المللی پول را انجام دهد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

ارزجو : برام کوهن (Bram Cohen) مؤسس و خالق بیت تورنت (BitTorrent) و ارز دیجیتالی چیا (Chia) می‌گوید که به مشکلات فنی دشوار علاقه مند است. در سال ۲۰۰۱ یک دانشجوی اخراجی بیکار به نام برام کوهن تصمیم گرفت یک پروتکل برای نقل و انتقال دیتا بر روی اینترنت بسازد. تعداد ترانه‌ها و فیلم‌هایی که به وسیله این پروتکل در سراسر اینترنت به صورت غیرقانونی قابل دانلود هستند بی‌شمار است. ولی او در حال حاضر می‌خواهد پروتکل دیگری را ابداع کند که جهان را تغییر دهد. این بار برای نقل و انتقال پول در حال برنامه‌ریزی است.

اختراع قبلی کوهن با نام بیت تورنت یک سیستم نقل و انتقال فایل‌های صوتی و تصویری است که میلیون‌ها نفر را خوشحال کرد ولی باعث خشمگین شدن سازندگان این محصولات شد و در یک زمانی چیزی بیشتر از یک سوم ترافیک اینترنت جهانی را به خود اختصاص داده بود. اختراع جدید ارز دیجیتال و استارت‌آپی به نام چیا (Chia) است که با هدف قابل قبول کردن ارزهای دیجیتال در فعالیت‌های مالی صنعتی به بازار عرضه شده است.

کوهن با لبخند می‌گوید که به مشکلات فنی دشوار علاقه‌مند است. با این برنامه نویس ۴۲ ساله در آسمانخراش در سانفرانسیسکو در محل دفاتر صنعتی تجاری دیدن کردیم. اختراع جدید کوهن یعنی استارت‌آپ چیا به زودی کار خود را در همین ساختمان آغاز می‌کند.

بعد از انتقال دفتر استارت‌آپ چیا به این ساختمان، محل کمیسیون ارز و امنیت درست در سمت غرب این دفتر قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد که این محل قرار گیری با توجه به فشارهای که برای قانون گذاری بر روی استارت‌آپ‌های ارزهای دیجیتال وجود دارد کمی مشکل ایجاد کند ولی کوهن می‌گوید که از قرار گرفتن در سایه کمیسیون ارز و امنیت خوشحال است.

کمیسیون ارز و امنیت تمرکز خود را بر روی بازار ارزهای دیجیتال و مخصوصاً بر روی عرضه اولیه سکه که در جریان آن استارت‌آپ‌ها اقدام به پیش فروش واحدهایی از ارزهای دیجیتال خود می‌کنند تا بتوانند سرمایه اولیه خود را افزایش دهند، گذاشته است.

کوهن می‌گوید که تصمیم دارد پیش فروش عمومی استارت‌آپ خود را قبل از پایان امسال شروع کند تا بتواند سهامی از آن را به اشتراک بگذارد. هدف استارت آپ چیا آن است که به بانک‌ها کمک می‌کند سیستمی را پایه‌ریزی کنند که با استفاده از ارز دیجیتال چیا بتوانند عملیاتی مانند نقل و انتقال بین‌المللی پول را انجام دهند. همچنین این کمپانی مقدار کافی سکه چیا در اختیار دارد که امیدوار است که در سال‌های آینده به ارز دیجیتال با ارزشی تبدیل شود ولی سکه‌هایش را در جریان عرضه اولیه سکه نمی‌فروشد.

ارز دیجیتال
ASIC

کوهن برای تکرار موفقیت نرم افزار قبلی‌اش بیت تورنت باید از چالش‌های دست و پاگیر قانونی دوری کند.

پروتکل بیت تورنت کوهن آن‌ قدر موفقیت‌آمیز بود که توانست توجه کمپانی‌هایی مانند فیس بوک را برای سرعت بخشیدن به آپدیت نرم افزارهای داخلی‌شان جلب کند. با اینکه برای نرم افزار بیت تورنت ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است ولی کوهن برای ثبت آن به عنوان یک منبع تجاری چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت. در سال ۲۰۰۵ این کمپانی با کمپانی فیلمسازی موشن پیکچر اسوشی‌ایشن آو امریکا Motion Picture Association of America توافق کرد که لینک‌هایی که متعلق به این کمپانی فیلم‌سازی هستند از سایتش حذف کند.

کوهن تمرکز روزانه خود را بر روی بیت تورنت کاهش داد تا بتواند در آگوست ۲۰۱۷ استارت‌آپ چیا را آغاز کند و در جولای امسال آن را راه اندازی نماید. از لحاظ فنی ارز دیجیتال چیا نتیجه تحقیقات گسترده کوهن در مورد بیت کوین است و تلاش او را برای ساختن ارز دیجیتالی که به میزان کمتری به محیط زیست آسیب برساند و در عین حال برای استفاده در بانک‌ها نیز مناسب‌تر باشد، نشان می‌دهد. کوهن می‌گوید: «ساتوشی مهندس پروتکل خوبی نبود.» ساتوشی فرد یا افرادی هستند که به طور ناشناس در سال ۲۰۱۸ بیت کوین را تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو عرضه کردند.

مشکل زیست محیطی بیت کوین آن است که برنامه ریزی امنیتی تراکنش‌های دیجیتال ناکاموتو باعث شده است که افراد زیادی برای استخراج کردن بیت کوین‌های جدید از کامپیوترهایشان استفاده می‌کنند و محاسبه شده که در سال گذشته برای استخراج کردن بیت کوین برقی به اندازه آنچه که در سیبری با ۷ میلیون جمعیت مصرف شده را مصرف کرده است.

کوهن به نسخه جدید استخراج کردن خودش نام «فارمینگ» ( برگرفته از اصطلاح برداشت محصول در کشاورزی) داده است. فارم کردن همانند استخراج کردن، رقابتی برای انجام تراکنش‌هاست ولی برخلاف سیستم ناکاموتو هرچه فضای دیسک کامپیوتر شما بیشتر باشد ارز دیجیتال بیشتری را می‌توانید استخراج کنید ولی در بیت کوین باید سخت افزار قدرتمند و پر انرژی داشته باشید. کوهن می‌گوید در حال حاضر تعداد زیادی کامپیوتر در سراسر دنیا وجود دارند که حافظه خالی آنها بدون استفاده مانده و آنها می‌توانند علاوه بر فارم کردن ارز دیجیتال چیا به کارهای روزمره خودشان هم بپردازند. هر کسی که به فارم کردن این ارز علاقه مند باشد می‌تواند حجم بیشتری برای کامپیوتر خود دست و پا کند و این کار هیچ لطمه‌ای به محیط زیست وارد نمی‌کند برخلاف بیت کوین که در حال استفاده افراطی از انرژی است.

بیت کوین

سیستم چیا به دو پروتکل جدید کد نگاری وابسته است، یکی از آنها با میزان حافظه‌ای که کامپیوتر در اختیارش می‌گذارد به فارم کردن مشغول است و دیگری از ایجاد مشکلاتی مانند هک شدن در هنگام انجام تراکنش‌های فارمرها جلوگیری می‌کند.

کوهن در مورد این مسائل با چند ریاضیدان آکادمیک نیز مشاوره‌هایی را داشته است. او قرار است یک رقابت برگزار کند و در آن از مغزهای ریاضی برای آزمایش سرعت و امنیت رمزهای کد نگاری که از آنها برای فارم کردن چیا استفاده می‌شود، دعوت به عمل آورد. برندگان مبلغ ۱۰۰ هزار دلار دریافت می‌کنند این مبلغ به صورت بیت کوین به آنها پرداخت می‌شود زیرا ارز چیا هنوز وارد بازار نشده است.

هنگامی که ارز چیا در سال آینده وارد بازار شود به گفته کوهن برای مؤسسات مالی بسیار جالب توجه خواهد بود زیرا انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بیت کوین دارد. ارز چیا نیز مانند بیت کوین بر روی ثبت تراکنش‌های انجام شده، تمرکز می‌کند. ولی این سیستم دارای گزینه‌های اضافی برای اتوماتیک کردن قراردادها، ارائه صورتحساب برای گردش‌های مالی و همینطور امکان بازگشت پول به حساب شخص واریز کننده است تا به این صورت از کلاهبرداری جلوگیری شود. این امکانات در سیستم بیت کوین پیش بینی نشده است. کوهن می‌گوید: «تصمیم داریم ارز دیجیتال چیا را به عنوان اولین ارائه دهنده فناوری خود به بازار عرضه کنیم که رقیبی برای بیت کوین خواهد بود که بسیار بهتر از بیت کوین عمل می‌کند.»

باسابقه قبلی کوهن در ایجاد فناوری‌هایی که اینترنت را به مکانی مفیدتر تبدیل کرده‌اند ارز دیجیتال چیا هم توانسته سرمایه داران زیادی را به خود جلب کند تا به حال سرمایه‌گذاران از جمله شرکت‌های گِرِی لاک greylock partners و اندرسون هورویتز Anderson Horowitz به میزان ۳/۴ میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند آنها قبلاً در صرافی کوین بیس سرمایه‌گذاری کرده بودند.

کیتی هان (Katie Haun) یکی از دست اندرکاران کمپانی اندرسن می‌گوید که کوهن و شریک او رایان سینگر (Ryan Singer) قصد دارند به جای عرضه اولیه سکه عرضه اولیه سهام را ارائه دهند که سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاران جذاب‌تر هم خواهد کرد. هان که در زمینه مبارزه با تخلفات مالی فعالیت می‌کند و در پرونده تخلفات سایت سیلک رود Silk Road هم همکاری داشته می‌گوید: «عرضه اولیه سکه همیشه ممکن است پر از سوءاستفاده‌های مالی باشد. برنامه پروژه چیا می‌تواند یک سرمشق برای دیگر پروژه‌های ارزهای دیجیتال باشد.»

به مقصود رساندن پروژه ارز دیجیتال چیا می‌تواند پروژه چالش برانگیزی باشد. سینگر متقاعد شده است که روبه رو شدن با انتظارات کمیسیون امور مالی و امنیتی کار آسانی نیست ولی اعتقاد دارد که باید تلاش کرد. سینگر می‌گوید: «عمومی کردن ارز دیجیتال ما کار مشکل و پرخرج است ولی فکر می‌کنیم که راهی مهم برای حرفه‌ای شدن و از بین بردن فاصله بین ما و سرمایه گذاران نیز هست.» او قبلاً هم در یک صرافی به نام ترید هیل (Tradehill) که بعد از مدتی در سال ۲۰۱۲ بسته شد همکاری داشته است. این صرافی دارای گواهی‌های قانونی لازم برای فعالیت نبود.

بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

دنیای ارز دیجیتال آنچنان با حرفه‌ای بودن دمساز نبوده است زیرا در دنیای ارز دیجیتال بیشتر کلاهبرداری، هیجان و کنفرانس‌های عجیب و غریب که در آنها مصرف ماری جوانا چیزی عادی به شمار می‌رود، حاکم بوده است. عطیف الاهیه پروفسور دانشگاه بازرگانی یوتا می‌گوید: «در دنیای ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران باید سعی کنند هیجان را از اطلاعات قابل اعتنا تشخیص دهند. هزینه کردن برای عمومی شدن حضور چیا در دنیای ارز دیجیتال می‌تواند به این ارز تازه وارد کمک کند تا سرمایه‌گذاران بیشتری را به خودش جذب نماید.»

الاهیه به تازگی در کالج کلمبیا و دانشکده بازرگانی لندن در ضمن تحقیقی در مورد ارزهای دیجیتال اعلام کرده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال علاقه‌مند به عمومی‌تر و شفاف‌تر شدن فعالیت‌های ارزهای دیجیتال هستند. این نتایج با بررسی ۸۰۰ ارز دیجیتال که بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده‌اند و ۱۳ میلیارد دلار سود به همراه داشته‌اند به دست آمده است. الاهیه می‌گوید: «به نظر می‌آید که قانونگذاران آمریکایی باید هر چه سریع‌تر برای کنترل ارزهای دیجیتال قوانینی را وضع کنند.»

پیش فروش سهام ارز دیجیتال چیا می‌تواند یکی از راه‌های موفقیت، برای چنین قانونگذاری‌هایی باشد. کوهن اعتقاد دارد که قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال نمی‌تواند نوآوری در این زمینه‌ها را محدود کند و جلوی پیشرفت را بگیرد، بلکه اگر قانون وجود نداشته باشد راه برای کسانی باز می‌شود که می‌خواهند با کلاهبرداری و تقلب به اهداف خود برسند.