video thumb

آیا بیت کوین جایگزین کارت‌های اعتباری خواهد شد؟ (قسمت اول)

بیت کوین و ارزهای کریپتو شاید در آستانه تبدیل شدن به یک ارز غالب باشد. حداقل چنین امری هدف یک استارت‌آپ است که انتظار می‌رود به زودی توسط یکی از قدرتمندترین بازیگران وال‌استریت با حمایت برخی شرکت‌های معتبر آمریکایی راه‌اندازی شود.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید قسمت اول این گزارش است که لازم به ذکر است قسمت دوم و پایانی آن طی روزهای آینده برای خوانندگان و کاربران گرامی منتشر خواهد.

 

ارزجو: شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج (Intercontinental Exchange) با حمایت مایکروسافت و استارباکس (Starbucks) مشغول راه‌اندازی یک استارت‌آپ به نام بکت (Bakkt) است تا ارزهای دیجیتال و کریپتو را به یک گزینه امن و ایمن برای صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت‌های خرده فروشی تبدیل کند.

شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج ــ غول تجاری که بورس سهام نیویورک و دیگر بازارهای جهانی را در مالکیت خود دارد ــ اعلام کرد که مشغول تأسیس یک شرکت جدید با نام بکت است. شرکت جدید که انتظار می‌رود در ماه نوامبر راه‌اندازی شود یک بازار مبتنی بر قوانین و مقررات فدرال برای بیت کوین به وجود خواهد آورد. شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج قصد دارد با تأسیس شرکت جدید، بیت کوین را به یک ارز جهانی مورد اعتماد با کاربرد گسترده تبدیل کند.

شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج در راستای تحقق این هدف با شرکت‌های معتبر دنیای فناوری، مشاوره، و خرده‌فروشی شریک شده است. این شرکت‌ها عبارتند از: مایکروسافت، گروه مشاوره بوستون، و استارباکس. شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج مجموع سرمایه‌گذاری این شرکای سرمایه‌گذار که از جمله گروه سرمایه‌گذاری فورترس (Fortress Investment Group)، ایگل سون (Eagle Seven)، و گروه بین‌المللی ساسکوئانا (Susquehanna International Group) را نیز شامل می‌شود فاش نساخته است.

لازمه تأسیس استارت‌آپ بکت این است که بیت کوین به یک گزینه سالم و امن برای مخاطبان کلیدی ــ مؤسسات مالی بزرگ دنیا ــ تبدبل شود، مخاطبانی که در حال حاضر از آن دوری می‌کنند. هدف در واقع هموار ساختن راه است برای آنکه مدیران پولی معتبر در قالب سرمایه‌گذاری‌های غالب و کاملاً قانونمند اقدام به عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های بازنشستگی، و صندوق‌های قابل معامله در بورس بر مبنای بیت کوین کنند.

گام بعدی نیز می‌تواند استفاده از بیت کوین جهت جایگزینی کارت‌های اعتباری باشد. کِلی لفلر (Kelly Loeffler) رئیس دارایی‌های دیجیتال اینترکانتیننتال اکسچنج و رئیس ارشد اجرایی بکت در بیانیه مطبوعاتی مربوط به راه‌اندازی این استارت‌آپ در این باره گفته است: «بکت به گونه‌ای طراحی شده که کارایی، امنیت، و سودمندی بیشتر را ترویج می‌دهد و بدین طریق نقش یک سربالایی صعود پذیر را جهت سرمایه‌گذاری مؤسسات، کسب‌وکارها، و مشتریان بر روی دارایی‌های دیجیتال ایفا می‌کند. ما مشغول همکاری با یکدیگر هستیم تا یک پلتفرم باز به وجود بیاوریم که به آزادسازی قابلیت‌های دگرگون ساز دارایی‌های دیجیتال در سطح بازارهای جهانی و حوزه تجارت کمک می‌کند.»

لفلر در یک مصاحبه اختصاصی با نشریه «فورچون» اظهار داشت که شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج و شرکایش طی ۱۴ ماه گذشته به شکل کاملاً سری مشغول «ایجاد سازوکاری» بوده‌اند که از بکت پشتیبانی به عمل می‌آورد. نام شرکت جدید طی دو هفته گذشته انتخاب شده است. لفلر توضیح داده که «بکت» در واقع بازی با واژه «backed» [به معنای «مورد حمایت»] است و هدف این بوده که سرمایه‌گذاری‌های کاملاً قابل اعتماد را به ذهن متبادر سازد.

ارزهای دیجیتال

اگر بکت طبق برنامه عمل کند، مجموعه‌ای از صندوق‌های جدید مبتنی بر بیت کوین به سراغ این ارز دیجیتال خواهند رفت و آن را به یک گزینه امن و آسان برای سرمایه‌گذاران عادی ــ به ویژه افراد نسل هزاره که اولین مزایای بازنشستگی خود را دریافت می‌کنند ــ تبدیل خواهند نمود. وال‌استریت سپس می‌تواند از محبوبیت بیت کوین به عنوان جایگزین سهام و اوراق قرضه بهره گرفته و ظرفیت‌های معامله‌ای عظیمی به وجود بیاورد. سیل دادوستدهای سازمانی به نوبه خود موجب آرام گرفتن نوسانات قیمتی افسارگسیخته می‌شود و ترس و نگرانی‌ها درباره بیت کوین را از بین می‌برد.

نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال موجب جذب دلالان و دفع پول‌های سازمانی شده است. در پاییز سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین از ۶۴۰۰ دلار به تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد و از آن زمان تاکنون به ۷۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

جلب توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت ارزهای دیجیتال یک موفقیت عظیم برای بکت به ارمغان خواهد آورد. اما برنامه‌های این استارت‌آپ دورنمای یک هدف حتی بلندپروازانه‌تر را ترسیم می‌کنند: بهره‌گیری از بیت کوین جهت پرداخت‌های خرده‌فروشی از طریق دور ساختن مشتریان از کارت‌های اعتباری و هدایت آنها به سمت اپلیکیشن‌های بیت کوین. این یک فرصت بازاری عظیم است: مصرف‌کنندگان در سرتاسر دنیا در قالب خریدهای خود سالانه ۲۵ تریلیون دلار با استفاده از کارت‌های اعتباری یا از طریق خرید آنلاین پرداخت می‌کنند.

بنیانگذاران استارت‌آپ بکت به نشریه «فورچون» گفته‌اند که در مرحله اول نزد سرمایه‌گذاران سازمانی تبلیغ خواهند کرد. آنها درباره مرحله دوم چیزی نگفته‌اند. اما حضور استارباکس و مایکروسافت قویاً حکایت از آن دارد که بکت تلاش خواهد کرد تا شیوه پرداخت مشتریان را در مراکز خرید و در قالب پرداخت‌های آنلاین متحول سازد. استارباکس به عنوان غول دنیای قهوه پیشاپیش نقش برجسته‌ای در تشویق مشتریان به پرداخت با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود به جای کارت اعتباری ایفا می‌کند. مایکروسافت نیز در قالب کسب‌وکار رایانش ابری خود موسوم به آژور (Azure) یک بستر عظیم برای خرده‌فروشی‌ها ایجاد نموده و به آنها امکان می‌دهد تا امور گوناگون دفتری از پردازش فاکتور گرفته تا تجارت الکترونیک را سروسامان دهند.

ماریا اسمیت (Maria Smith) معاون شراکت‌ها و پرداخت‌های استارباکس در بیانیه مطبوعاتی فوق‌الذکر آورده است: «استارباکس به عنوان یک خرده‌فروشی معتبر نقش کانونی در طراحی اپلیکیشن‌های عملی، مورد اعتماد، و قانونمند برای مشتریان جهت تبدیل دارایی‌های دیجیتال به دلار و استفاده از آنها در فروشگاه‌های استارباکس ایفا می‌کند.»

بکت محصول تفکر جف اسپرکر (Jeff Sprecher) بنیانگذار، رئیس هیئت مدیره، و رئیس ارشد اجرایی شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج است. اسپرکر یک چهره پیشتاز در زمینه مدرن‌سازی دنیای مبادلات طی سال‌های اخیر و شکل دادن به بازارهای الکترونیکی بسیار کارآمد به شمار می‌رود. او یک شرکت فعال در زمینه مبادله الکتریسیته را به قیمت ۱ میلیارد دلار خریداری کرد و آن را به یک امپراتوری تجاری تبدیل کرد که اکنون ۴۴ میلیارد دلار ارزش دارد. لری تب (Larry Tabb) رئیس مشاوره گروه تب (Tabb Group) در این رابطه می‌گوید: «او طی ۲۵ سال از نقطه صفر به قدرتمندترین کارآفرین حوزه مبادلات تبدیل شده است. او هیچگاه شکست نخورده است.»

در حال حاضر، شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج در رده دوم بزرگ‌ترین دارنده مبادلات مالی از لحاظ درآمد پس از سی‌ام‌ئی (CME) قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان بازار داده به شمار می‌رود. درآمد شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۶/۴ میلیارد دلار بود که سهم بازار مبادلات و بازار داده از این رقم کاملاً مساوی بود. این شرکت دارای دوازده صرافی و شش شرکت تسویه وجوه است. این شرکت از سال ۲۰۰۶ که به شرکت سهامی عام تبدیل شد مجموع بازده سالانه ۱/۲۴ درصدی را محقق نموده است. اینترکانتیننتال اکسچنج سال گذشته سود خالص ۵۴ درصدی را محقق ساخت و در رده چهارم ۵۰۰ سهام برتر بورس سهام نیویورک و نزدک (S&P 500) قرار گرفت.

بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

حتی در دنیای کاملاً چندپاره معاملات سهام و اوراق بهادار، شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج یک ردپای بزرگ از خود به جای گذاشته است. بورس سهام نیویورک (NYSE) به مراتب بزرگ‌ترین بازار سهام دنیاست که روزانه ۵/۱ میلیارد سهام ــ یا تقریباً یک چهارم مجموع معاملات سهام ــ در آن صورت می‌گیرد. شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج همچنین مالک ان‌وای‌اس‌ئی آمریکن (NYSE American) است که یک پلتفرم برتر برای شرکت‌های دارای ارزش بازاری متوسط به شمار می‌رود. این شرکت همچنین پلتفرم آرکا (Arca) را داراست که بزرگ‌ترین بازار صندوق‌های قابل معامله در بورس قلمداد می‌شود. شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج به واسطه آنکه در سال ۲۰۰۷ بورد تجارت نیویورک را خریداری نمود تقریباً در همه دسته‌بندی‌های معاملات آتی مربوط به کالاهای کشاورزی «نرم» نظیر شکر، قهوه، و پنبه در سطح دنیا پیشتاز است. صرافی معاملات آتی اروپای اینترکانتیننتال اکسچنج (ICE Futures Europe) بازار برتر نفت برنت است. نفت برنت معیار سنجش قیمت جهانی نفت محسوب می‌شود.

اکنون اسپرکر به عنوان به چهره آرمان‌گرا که این امپراتوری را ایجاد نموده می‌خواهد کاری کند تا مدیران دارایی وال‌استریت و مشتریان خرده‌فروشی‌ها عاشق بیت کوین شوند.

اسپرکر و شرکای سرمایه‌گذار وی این مأموریت را به کِلی لفلر محول نموده‌اند که برای اولین بار در سِمت مدیر ارشد اجرایی فعالیت می‌کند و در واقع شریک کسب‌وکار و زندگی اسپرکر محسوب می‌شود. لفلر از روزهای اول شروع کار شرکت در سال ۲۰۰۲ تاکنون در کنار اسپرکر بوده است. این دو در سال ۲۰۰۴ با یکدیگر ازدواج کردند. لفلر مدت‌های مدیدی در حوزه بازاریابی، روابط با سرمایه‌گذاران، و ارتباطات در شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج فعالیت می‌کرد. او اکنون از مناصب خود در این شرکت صرف‌نظر کرده تا به عنوان مدیر ارشد اجرایی بکت فعالیت کند.

اسپرکر و لفلر طی دو ماه گذشته به مدت چند ساعت به صورت اختصاصی با نشریه «فورچون» مصاحبه داشته‌اند. آنها در قالب مصاحبه بیش از همه بر این نکته تأکید کردند که بکت تا حدودی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های تجاری اینترکانتیننتال اکسچنج می‌تواند ابزارهای مورد نیاز جهت مقبولیت گسترده بیت کوین را فراهم بیاورد.

در جریان یک نشست اخیر با حضور این زوج در تالار مجلل اوراق بهادار بورس سهام نیویورک، اسپرکر تأکید کرد که لفلر در ترسیم گام بعدی شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج همکاری نموده است. او در این باره گفت: «من و کِلی به مدت پنج سال مشغول ایده‌پردازی بودیم تا یک راهبرد برای ارزهای دیجیتال پیدا کنیم.»

در نگاه اول، این زوج یک تیم دو نفره غیرمعمول را تشکیل می‌دهند: لفلرِ ۴۷ ساله با قد بالای ۱۸۰ سانت از شوهر ۶۳ ساله خود خیلی بلندتر است. اما پیوند میان آنها کاملاً آشکار است ــ آنها هر دو علاقه‌مند به ایده‌هایی هستند که موفقیتشان نیازمند تفکر و تأمل بسیار است. اسپرکر که تعطیلات آخر هفته را به تعمیر اتومبیل مسابقه‌ای پورشه وینتج خود می‌گذراند در این باره می‌گوید: «من یک مهندس هستم و عاشق تعمیر چیزهایی که خراب شده‌اند. بیت کوین نماد یک الگوی از کار افتاده است که اگر تعمیر شود می‌تواند دنیا را تغییر دهد.»بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

لفلر می‌افزاید: «من و جف به مسائل بزرگی علاقه‌مندیم که از دید اکثر مردم راه‌حلی ندارند.»

آنها اگر در قالب پروژه بکت موفق شوند، چین چیزی می‌تواند از سال ۲۰۰۹ که یک برنامه‌نویس مرموز با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو (Satoshi Nakamoto) از بیت کوین رونمایی کرد بزرگ‌ترین تحول در حوزه پرمخاطره ارزهای دیجیتال باشد.

برنامه اسپرکر برای همگانی ساختن ارزهای دیجیتال با آنچه که طرفداران بیت کوین عموماً خواهانش هستند در تضاد است. آنها طرفدار ساختار «توزیع یافته» بیت کوین هستند و مصرانه با قرارگیری یک صرافی بزرگ در کانون سیستم‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت بیت کوین مخالفت می‌کنند. آبیشک پونیا (Abhishek Punia) تحلیلگر ارزهای دیجیتال از شرکت سرمایه‌گذاری دریپر آسوشیتز (Draper Associates) در این باره می‌گوید: «بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که غیرمتمرکز باشد و فاقد هرگونه واسطه‌ای که بخواهد حق‌العمل دریافت کند. یک صرافی قانونمند شاید برای مدت زمان کوتاهی محبوبیت یابد، اما آینده را رقم نخواهد زد. آینده متعلق به یک شبکه مبتنی بر معامله هم‌نوع با هم‌نوع است.»

اسپرکر و لفلر با این موضوع مخالف هستند و در این باره استدلال می‌کنند که یک زیرساخت مرکزی قوی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز است و اینکه شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج و شرکایش قادرند چنین زیرساختی را فراهم بیاورند. این چالش موجب شده تا بانک‌ها، مدیران دارایی، و موقوفه‌ها از بیت کوین استقبال کنند. لفلر در این باره می‌گوید: «ما از دنیای صرافی‌ها هستیم و از چشم‌انداز متفاوتی به موضوع نگاه کردیم.»

مؤسسات بزرگ مشتری اصلی شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج محسوب می‌شوند و اسپرکر و لفلر با طرز فکر این مؤسسات در قبال ارزهای دیجیتال آشنا بودند. آنها حدس زدند که بیت کوین می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری غالب شکوفا شود، زیرا مدیران پولی بزرگ بر این نکته واقفند که ده‌ها میلیون نفر از سرمایه‌گذاران کنونی و آتی آنها خواهان این ارز دیجیتال هستند ــ البته در صورتی که بتوان آنها را در قالب صندوق‌های دادوستد و صندوق‌های قابل معامله در بورس عرضه نمود. به گفته لفلر، «مؤسسات شاهد آن بودند که بیت کوین به عنوان یک دارایی ارزشمند همانند طلا و نقره از جذابیت فراوانی برخوردار است.»

شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج جهت آشنایی با نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال در اواسط سال ۲۰۱۵ اقدام به خرید سهام اقلیت بزرگ‌ترین بازار ارزهای دیجیتال آمریکا موسوم به کوین بیس (Coinbase) کرد. به گفته لفلر، «کوین بیس دو برابر شرکت چارلز شواب (Charles Schwab) مشتری دارد. بسیاری از کسانی که در کوین بیس حساب افتتاح کرده‌اند افراد متعلق به نسل هزاره هستند که از این پلتفرم در راستای سرمایه‌گذاری‌های کوچک بر روی ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.»

اسپرکر می‌افزاید: «افراد نسل هزاره به مؤسسات مالی سنتی اعتماد ندارند. بانک‌ها، صندوق‌های واسطه‌ای، و مدیران مالی جهت جلب اعتماد آنها می‌توانند از یک ارز مورد اعتماد آنها نظیر بیت کوین استفاده کنند. استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند با سروصدای زیادی همراه باشد.»

تا به اینجای کار، ارزهای دیجیتال محبوبیت چندانی نزد مدیران ملی نظیر فیدلیتی (Fidelity) و ونگارد (Vanguard) کسب نکرده‌اند. دلیل چنین چیزی به گفته اسپرکر آن است که «بیت کوین ساختار بازاری خوبی ندارد.» از دید مصرف‌کنندگان، مبادله دلار با بیت کوین امری پرهزینه است، زیرا دادوستد این ارز دیجیتال در بازارهای پراکنده بسیار فراوانی صورت می‌گیرد که هر کدام حجم دادوستد چندانی ندارند. وی خاطرنشان می‌سازد که بیش از ۲۰۰ بازار به دادوستد بیش از دوازده ارز دیجیتال عمده از اتر گرفته تا ریپل و بیت کوین مشغولند. اسپرکر در این باره می‌گوید: «حتی در رابطه یا بیت کوین نیز بازارهای مختلف قیمت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. ممکن است در راستای تبدیل دلار به بیت کوین تا ۶ درصد مبلغ اضافه‌تری بپردازید. این بدان معناست که قیمت بیت کوین باید تا ۶ درصد افزایش یابد تا سر به سر شوید.»

ارزهای دیجیتال امروزه اساساً ابزار دلالی معامله‌گران نترس هستند و همچنین ابزار دلالی صندوق‌های پوشش ریسک که ۸۰ درصد مجموع ۳۰۰ میلیارد ارز دیجیتال را در سطح دنیا در اختیار دارند. (بیت کوین در حال حاضر به مراتب بزرگ‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود و مجموع ارزش آن حدود ۱۳۴ میلیارد دلار است.) شرط‌بندی‌های افسارگسیخته و کمبود نسبی نقدینگی در کنار هم موجب شدند تا بیت کوین طی یک دهه پس از پیدایش آن در چهار بازار راکد دچار افول شود. لفلر می‌گوید «بحران بی‌اعتمادی حاصل این امر بوده است.»

بعلاوه، خصیصه‌های فارغ‌البال بیت کوین با تفکر بسیار محتاطانه وال‌استریت در دوران پس از بحران مالی در تضاد است، تفکری که بر تأمین امنیت سرمایه‌گذاران به هر قیمتی اصرار دارد. به گفته لفلر، «افراد فعال در مؤسسات بزرگ بر این باورند که ارزهای دیجیتال می‌توانند گزینه‌های ناخوشایندی باشند که به طرق غیرقانونی تهیه می‌شوند.»

لازم به ذکر است که برخی فعالان وال‌استریت همچنان معتقدند ارزهای دیجیتال توسط «بچه‌هایی» اداره می‌شوند که انگیزه‌شان را می‌توان این‌گونه خلاصه نمود: «بیایید خودمان دست به کار شویم و بانک‌ها را به فنا بدهیم.»

بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

اما اسپرکر و لفلر جمع‌بندی کردند که بازارهای چندپاره و فرهنگ متفاوت دلیل اصلی دوری مؤسسات از بیت کوین نیستند. به باور آنها، طیف گسترده‌ای از طرفداران خواهان سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین یا دیگر توکن‌های دیجیتال بودند، اما قادر نبودند محصول مناسبی پیدا کنند. راه‌حل این مشکل عبارت است از: یک اکوسیستم جدید که بیت کوین را همانند سهام، اوراق قرضه، و معاملات کالایی آتی که در صرافی‌های شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج مبادله می‌شوند از تدابیر محافظتی یکسانی بهره‌مند سازد. این امر موجب جذب انبوهی از سرمایه‌گذاران ورای گروه نسبتاً کوچکی از خرده‌فروشی‌ها و صندوق‌های پوشش ریسک می‌شود.

پس چرا ونگارد (Vanguard) و بلک راکس (Blackrocks) رویکرد «ارائه خدمات و متعاقباً جذب مشتری» را دنبال نمی‌کنند؟ از دید اسپرکر و لفلر، چنین چیزی یک دلیل اساسی ــ و انعطاف‌پذیر دارد. اسپرکر در این باره می‌گوید: «جای دو چیز خالی است: دادوستد در یک صرافی رسمی و ذخیره‌سازی ایمن ارزهای دیجیتال در مقیاس سازمانی.»

به عبارت ساده‌تر، اسپرکر می‌گوید مدیران پولی بزرگ صندوق‌های ارز دیجیتال را راه‌اندازی نمی‌کنند مگر آنکه در وهله اول قادر باشند توکن‌ها را از طریق یک صرافی تابع قوانین و مقررات فدرال خریداری کنند و در وهله بعد توکن‌ها را برای سرمایه‌گذاران خود در حساب‌هایی ذخیره‌سازی کنند که به واسطه تدابیر حفاظتی تحت نظارت نهادهای تنظیم مقررات فدرال از ایمنی فوق‌العاده بالا برخوردارند.»

امروزه توکن‌های ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و اتر در صرافی‌های معتبر معاملات آتی و اوراق بهادار دادوستد نمی‌شوند. معاملات آتی در صرافی‌های رسمی تحت نظارت کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا (CFTC) و اوراق قرضه نیز تحت نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) معامله می‌شوند. مکان‌هایی که در آنجا مردم دلار یا یوروی خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند ــ از جمله بزرگ‌ترین آنها نظیر کوین بیس و جمینی (Gemini) ــ غالباً «صرافی» نامیده می‌شوند، اما در عمل بازارهایی با سازوکارهای نظارتی گوناگون هستند.

این پلتفرم‌ها ذیل سه سازوکار تنظیم مقرراتی اصلی قرار می‌گیرند: سازوکار اول اینکه، کوین بیس و بسیاری دیگر از بازارها در ایالت‌های مختلف تحت عنوان «انتقال‌گرهای پول» مجوز دریافت کرده‌اند. ثانیاً، پلتفرم جینی که توسط کامرون و تایلر وینکلوس (Cameron and Tyler Winklevoss) راه‌اندازی شده در ایالت نیویورک به عنوان شرکت امانی مجوز دریافت کرده است و این موضوع در تذکره شرکت نیز ذکر شده تا بتواند در شماری از دیگر ایالت‌ها نیز فعالیت کند. گروه سوم را بازارهایی تشکیل می‌دهند که اماکن اجرای سوآپ (SEF) خوانده می‌شوند. در این باره در ادامه بیشتر خواهیم گفت.

 

جفری اسپرکر رئیس هیئت مدیره و رئیس ارشد اجرایی شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج در کنار همسرش کِلی لفلر مدر ارشد ارتباطات و بازاریابی اینترکانتیننتال اکسچنج در مقر شرکت واقع در آتلانتا، ۲۷ جولای ۲۰۱۸٫

 

دلیل اینکه این پلتفرم‌ها تحت نظارت دو نهاد نظارتی فدرال ــ کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ــ قرار ندارند به چگونگی دسته‌بندی ارزهای دیجیتال توسط این دو نهاد مربوط می‌شود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار که بر سهام، اوراق بهادار، و دیگر اوراق قرضه نظارت دارد گفته که دو مورد از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال، یعنی بیت کوین و اتر، جزو اوراق قرضه نیستند. این کمیسیون منتظر است ببیند دیگران در این باره چه کاری صورت می‌دهند. تا به اینجای کار، هیچکدام از بازارهای کنونی در قالب صرافی‌های قانونمند اوراق قرضه مجوز مبادله توکن‌های دیجیتال را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار دریافت نکرده‌اند.

در حالی که بیت کوین جزو اوراق قرضه به حساب نمی‌آید، اما این ارز دیجیتال را جزو کالاها قلمداد می‌کنند. قانونمندسازی معاملات آتی کالا و گزینه‌های مربوط به این‌گونه معاملات بر عهده کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا است ــ این معاملات طیف گسترده‌ای از قراردادها مربوط به هر چیزی از نفت خام گرفته تا سویا و طلا را شامل می‌شوند. از آنجا که بیت کوین یک کالا قلمداد می‌شود، معاملات آتی بیت کوین را تنها می‌توان در صرافی‌های معاملات آتیِ تابع قوانین و مقررات کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا موسوم به بازار قراردادهای تخصیصی (Designated Contract Market) صورت داد. (همانند دیگر بازارهای دادوستد ارز، مکانی که در آنجا دلار یا یورو با بیت کوین مبادله می‌شود نیازی نیست که توسط کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا قانون‌مند شود.)

در حال حاضر، بورس اختیار معامله شیکاگو و بورس کالای شیکاگو هر دو قراردادهای آتی بر مبنای بیت کوین را معامله می‌کنند. این قراردادها با پرداخت سکه‌های واقعی تسویه نمی‌شوند. آنها به صورت نقدی و بسته به تحرکات قیمتی بیت کوین تسویه می‌شوند. بنابراین، این قراردادها در عمل ابزاری برای شرط‌بندی بر روی قیمت آتی این ارز دیجیتال هستند.

دسته‌بندی بیت کوین به عنوان کالا یک فرصت عالی برای شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج به وجود آورده است: این شرکت اکنون دو مورد از بزرگ‌ترین صرافی‌های آتی کالا در سطح دنیا ــ صرافی معاملات آتی آمریکا و صرافی معاملات آتی اروپا ــ را اداره می‌کند. از نظر اسپرکر و لفلر، این صرافی‌ها دقیقاً همان تدابیر حفاظتی مورد نیاز جهت «به حرکت در آوردن موتور سازمانی» را فراهم می‌آورند.

باید توجه داشت که بورس‌های معتبری که از قوانین و مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار یا کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا تبعیت می‌کنند یک بسته جامع متشکل از سه مورد خدمات کاملاً قانونمند ارائه می‌دهند: دادوستد، تسویه، و ذخیره‌سازی ایمن در قالب امانت‌داری (برای اوراق قرضه) یا «انبار» (برای معاملات آتی). در رابطه با داد و ستد، صرافی تضمین می‌دهد که قیمت منتشره که مدیر پولی بر روی آن کلیک می‌کند همان قیمتی است که در ازای سهام یا قراردادهای آتی پرداخت می‌شود. اما صرافی‌ها همچنین قواعدی را در ارتباط با تسویه، امانت‌داری، یا انبارداری وضع می‌کنند. قواعد مذکور باید توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار یا کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا تائید شده و تحت نظارت قرار گیرند.

صرافی‌هایی که بر مبنای قوانین و مقررات فدرال قانون‌مند شده‌اند باید خدمات تسویه را به گونه‌ای ارائه دهند که ریسک اعتباری هر دوی خریدار و فروشنده را عملاً برطرف می‌سازد. شرکت تسویه تضمین می‌دهد که فروشنده شکر، قهوه، یا طلا را طبق یک قرارداد آتی تحویل می‌دهد و خریدار وجه کامل را پرداخت می‌کند. اگر هر یک از طرفین در این زمینه مرتکب قصور شود، این شرکت تسویه است که به وعده داده شده در رابطه با تحویل کالا یا پرداخت وجه عمل می‌کند ــ شرکت تسویه مشترکاً توسط مالک آن و شرکت‌های معامله‌گر عضو صرافی تأمین مالی می‌شود.

بلاک چین بیت کوین ارز دیجیتال

ذخیره‌سازی ایمن نیز به دو شکل صورت می‌گیرد: امانت‌داری سهام و اوراق بهادار، و انبارداری معاملات آتی. کمیسیون بورس و اوراق بهادار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق‌های بازنشستگی را ملزم ساخته تا گواهی سهام یا اوراق بهادار خود را در حساب‌های کاملاً ایمن نزد شرکت‌های امانی مستقل نظیر استیت استریت (State Street) یا بی‌ان‌وای ملون (BNY Mellon) نگهداری کنند. در ارتباط با معاملات آتی، کمیسیون دادوستد معاملات آتی الزام نموده که قهوه، طلا، یا نقره‌ای که یکی از طرفین با خرید آن موافقت کرده هنگام انقضای قرارداد و زمان تحویل کالا در یک انبار دارای مجوز ذخیره‌سازی شود. در حقیقت، خریدار، صرف‌نظر از اینکه یک مدیر پولی نظیر ونگارد باشد یا یک کاربر نظیر کارگیل (Cargill)، می‌تواند شمش‌های طلا یا عدل‌های پنبه را از داخل انبار «بردارد». اگر آیتم مربوطه در انبار نبود یا اگر خریدار مبلغ مربوطه را پرداخت نکرد، شرکت تسویه وظیفه دارد زیان‌ها را پوشش دهد.

بکت اولین بسته کاملاً منسجم متشکل از یک صرافی معتبر تابع قوانین فدرال به همراه خدمات تسویه و ذخیره‌سازی تحت نظارت صرافی را ارائه می‌دهد. شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج دارای شش شرکت تسویه است که به صورت عمودی با صرافی معاملات آتی آمریکا و دیگر صرافی‌های متعلق به اینترکانتیننتال اکسچنج ادغام شده‌اند. بکت با بهره‌گیری از یک صرافی معاملات آتی که توسط کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا قانونمند شده دو لایه امنیتی اصلی که از دید مدیران پولی کاملاً لازم و ضروری است را فراهم می‌آورد. لایه اول خرید یک اوراق قرضه یا کالا ــ در اینجا توکن دیجیتال ــ از طریق یک دلال ـ معامله‌گر عضو صرافی معاملات آتی اینترکانتیننتال اکسچنج است.

صرافی‌ها شرط گذاشته‌اند که سپرده‌گذاران تذکره یا منشور خود را ارائه دهند و منشأ منابع مالی مورد استفاده جهت خرید دارایی‌ها را مشخص سازند. آنها همچنین الگوی فعالیت‌های غیرقانونی را جستجو می‌کنند. اگر یک سرمایه‌گذار در قالب معامله با یک طرف قراردادی یکسان دچار زیان شده باشد، معامله جدید با همان طرف موجب شک و تردید می‌شود، زیرا این احتمال وجود دارد که طرف «متضرر» در حال پولشویی است و به خریدار باج می‌دهد.

تنها دلالان ـ معامله‌گران و تجار کمیسیون معاملات آتی (FCMs) که صلاحیت‌شان توسط صرافی‌های قانونمند تائید شده اجازه دارند به عنوان «اعضای» صرافی معاملات آتی آمریکا دست به اینگونه معاملات بزنند. در صرافی‌هایی که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا قانونمند شده‌اند، اعضای مورد تائید صرافی به نمایندگی از مدیران پولی که آنها نیز صلاحیت‌شان به طور کامل تائید شده با یکدیگر معامله می‌کنند. سرمایه‌گذاران به لطف تدابیر حفاظتی یکسان می‌توانند کاملاً مطمئن باشند که بیت کوین را از جنگ‌سالارانی که یک صندوق پوشش ریسک را هک کرده‌اند و به توکن‌ها ناخنک زده‌اند خریداری نمی‌کنند.

لازمه دوم نیز فراهم ساختن خدمات ذخیره‌سازی قانونمند ارزهای دیجیتال است. لفلر در این باره می‌گوید: «ورود یا عدم ورود سرمایه‌گذاران به وجود یک انبار دارای صلاحیت بستگی دارد.»

رویکرد بکت فراهم آورنده چیزی شبیه یک گاوصندوق کاملاً امن و ایمن است، مشابه خزانه‌هایی که شمش‌های طلای سرمایه‌گذاران در آنجا نگهداری می‌شوند. انبارهای ارائه دهنده خدمات دو مورد خدمات اصلی را به صرافی‌های معاملات آتی عرضه می‌کنند. اولاً آنکه، آنها اطمینان می‌دهند که دارایی‌ها را نمی‌توان سرقت کرد. در مورد بیت کوین، چنین چیزی به معنای ایمن‌سازی توکن‌ها در یک گاوصندوق است که توسط لایه‌های امنیتی چندگانه سایبری مورد محافظت قرار می‌گیرند. ثانیاً، هویت سرمایه‌گذارانی که دارایی‌هایشان در انبار نگهداری می‌شود از طریق سیاست‌ها و رویه‌های مورد تبعیت صرافی‌ها راستی آزمایی می‌شود و بدین ترتیب تضمین می‌شود که طلا یا نفت ذخیره شده جهت تحویل به صورت غیرقانونی تهیه نشده است.

بکت قصد دارد یک بسته کامل متشکل از یک صرافی عمده و خدمات تسویه و امانت‌داری تابع قوانین و مقررات کمیسیون دادوستد معاملات آتی کالا ارائه دهد که این امر به تائیدیه این کمیسیون و دیگر نهادهای تنظیم مقرراتی بستگی دارد. بکت دسترسی به یک پلتفرم جدید دادوستد بیت کوین را بر روی صرافی معاملات آتی آمریکا امکان‌پذیر می‌سازد. بکت همچنین خدمات کامل انبارداری را ارائه می‌دهد. شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج در حال حاضر فاقد اینگونه خدمات است. لفلر می‌گوید: «درآمدهای بکت از دو جا می‌آیند: حق‌العمل دادوستد بر روی صرافی معاملات آتی آمریکا، و حق‌العمل انبار که توسط مشتریانی که اقدام به خرید و ذخیره‌سازی بیت کوین بر روی بکت می‌کنند پرداخت می‌شود.»

 

پایان قسمت اول

ادامه دارد…